• Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Subalansuota arba sveika mityba dažnam asocijuojasi su nuobodžiu ir ne itin gardžiu maistu. Pavadinčiau tai nesusipratimu, kadangi tokios nuostatos gerokai prasilenkia su tiesa. Visavertė mityba yra be galo turtinga skonių ir tekstūrų. Tokių virtuvės meistrų kaip Džeimis Oliveris ar Artas Smitas patiekalai kuo puikiausiai sutelpa į „sveikos mitybos“ rėmus. Vienas plačiau paplitusių mitų: sveikas maistas yra sausas ir beskonis. Ne! Ruošiant sveikesnį maistą nėra atsisakoma pagardų. Druska ir prieskoniai yra naudojami, tik adekvačiais kiekiais, o padažams yra kuriamos kūnui palankesnės alternatyvos. Apie jas ir pakalbėsime.

Jau kuris laikas demonizuojami du, ko gero, Vakarų kultūroje populiariausi pasirinkimai – kečupas ir majonezas. Visi žino, jog majonezas – riebalų bomba, o kečupas cukraus koncentracija nenusileidžia saldumynams. Visgi, rinkoje kur kas daugiau „nuodėmingų” padažų, skirtų barbekiu, salotoms, azijietiškiems patiekalams… Tereikia užmesti akį į produkto sudedamųjų dalių sąrašą, kuriame suprantame tik pusę žodžių. Geriausiu atveju.

Be abejo, verslas darosi sąmoningesnis ir orientuojasi į sveikos gyvensenos propoguotojus, kurių randasi vis daugiau. Kuriami padažai su mažesniu kiekiu cukraus, be konservantų, iš natūralių produktų. Visgi, sveikesnių alternatyvų parduotuvės lentynoje kol kas tik mažoji dalis. Todėl noriu pasidalinti keliais paprastais patarimais, kaip pasigaminti sveikesnius ir gomurį lepinančius padažus namuose.

Bazė

Padažas aliejaus pagrindu – klasikinis variantas. Tai sveikas ir skoniu universalus pasirinkimas, kuriam pasigaminti nereikia nė dviejų minučių. Dėl įvairovės, siūlau pabandyti ne tik alyvuogių ar saulėgrąžų, bet ir avokadų, moliūgų sėklų, kanapių, linų sėmenų aliejus.

Jei namuose turite virtuvinį kombainą, atsiveria neribotos galimybės padažų kūrybai. Iki vientisos konsistencijos galite malti daržoves, vaisius, žoleles, česnakus, svogūnus, sūrį, riešutus, sėklas, avokadus, saulėje džiovintus pomidorus, alyvuoges. Tiesa, prieš malant į kombainą būtinai įpilkite vandens ar aliejaus.

Skonių balansas

Žinoma, jog labiausiai mėgaujamės maistu, kuriame apjungti trys skoniai: saldumas, sūrumas ir rūgštumas. Šis principas galioja ir padažams! Nesvarbu, padažas gaminamas aliejaus, jogurto ar daržovių pagrindu, visuomet papildykite jį trimis skoniais. Rūgštumą galite išgauti su citrinų sultimis, obuolių, ryžių, baltojo vyno ar balzaminiu actu; saldumo suteiks medus, agavų ar klevų sirupas, rudasis cukrus; sūrumui rinkitės druską ar soju padažą. Proporcija dažnu atveju tokia: 3/5 bazinio komponento, 1/5 rūgštaus komponento ir 1/5 saldaus komponento. Sūdykite pagal savo skonį.

Prieskoniai

Nors kiekvienas namuose turime dėžutę ar net visą stalčių prieskonių, pastebėjau, kad kasdieniam maistui ruošti jie naudojami gana retai. Gamindami padažą prisiminkite šį skyrelį! Nuostabu, kiek daug gali pakeisti viena prieskoninė žolelė ar jų derinys. Eksperimentuokite, atraskite savo mėgstamus derinius. Padažams puikiai tinka bazilikai, raudonėliai, mėtos,  krapai, kuminas, peletrūnas, kalendros, čiobreliai, cinamonas, įvairių rūšių paprikos ir pipirai.

Naudojimas

Padažas skirtas ne vien žalėsiams salotose aplieti. Jis pagyvins pusryčių košę, kruopų garnyrą, žuvies ar mėsos patiekalą. Tirštesnės konsistencijos padažu galima tepti sumuštinius ir suktinukus, jis gali virsti užtepėle prie užkandžių. Svarbiausia – neapsiriboti standartiniais ir gerai pažįstamais skoniais bei ieškoti naujų.

Julija Morozovaitė
  • Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Julija Morozovaitė

 

Taip jau susiklostė, kad visos mano veiklos susijusios su maistu: sveika mityba, valgymo psichologija, vartojimo kultūra. Manau, kad nėra blogo maisto, yra tik netinkamas požiūris į jį. Aš renkuosi mėgautis 🙂