• Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Šiandien ant maisto produktų etikečių ypač dažnai matomi skambūs šūkiai, keliantys asociacijas su sveikata ir dailesnėmis kūno linijomis. Dažnai tai tėra rinkodaros triukas, tačiau dalis tokių produktų išties pasižymi naudingesne maistine sudėtimi. Pastarajai kategorijai galima priskirti „viso grūdo“ arba „pilno grūdo“ gaminius.

Ką reiškia „pilno grūdo“?

Pilno grūdo (angl. whole grain) maisto produktai dažniausiai būna miltai, dribsniai, duona, makaronai ir t. t. Jie išsiskiria tuo, kad grūdų perdirbimo metu grūdas nėra išvalomas, naudojamos visos jo dalys: gemalas, endospermas ir luobelė.

Kai grūdai rafinuojami, paliekamas tik jų endospermas, kadangi tai lėčiausiai gendanti grūdo dalis. Tai jokiu būdu nereiškia, kad rafinuotų grūdų produktai yra beverčiai ar kenksmingi, tačiau jie vienareikšmiškai turi mažiau maistinės vertės už visadalius. Gali kilti klausimas, kam gamintojams šalinti naudingas grūdo dalis ir apsikrauti papildomu valymo darbu? Paprasta: šitaip pratęsiamas gaminio galiojimo laikas, tačiau sumokama kaina – prarastos naudingos maistinės medžiagos.

Pilno grūdo jėga

Grūdas yra ne kas kita, o varpinių augalų sėkla. Kadangi iš sėklos formuojasi suaugęs organizmas, joje turi būti sukauptos visos būtinos medžiagos tolesniam jo vystymuisi. Branduolys yra būsimo augalo embrionas, todėl jame gausu gyvybei būtinų baltymų, riebalų, B grupės vitaminų bei mineralų. Luobelės funkcija – apsauginė, todėl ji gausi antioksidantų ir skaidulų. Endospermas užima didžiąją dalį grūdo ir yra saugykla tokių maistinių medžiagų kaip krakmolas bei baltymai.

Kai vartojame pilno grūdo produktus, gauname ne tik krakmolingąją grūdo dalį, bet ir minėtus elementus: baltymus, B grupės vitaminus, mineralus, antioksidantus. Šie junginiai prisideda prie geresnės medžiagų apykaitos, stipresnio imuniteto bei didesnio atsparumo stresui. Be abejo, itin didelė yra maistinių skaidulų, kurias pasisaviname su grūdo luobele, reikšmė. Skaidulinės medžiagos prisideda prie sklandaus virškinimo, kuomet yra pasisavinamos organizmui reikalingos medžiagos ir pašalinamos kenksmingos. Be to, skaidulos padeda organizmui palaikyti stabilią gliukozės koncentraciją kraujyje. Tai ypač svarbu norintiems palaikyti pastovų energijos lygį bėgant dienai bei vengiantiems riebalinio kūno sluoksnio didėjimo.

Kokius produktus rinktis?

Kaip jau minėta, pilnagrūdžiai produktai dažnai yra pažymėti ant pakuotės, tačiau ne visuomet. Pavyzdžiui, rudieji, juodieji ir raudonieji ryžiai taip pat yra pilno grūdo, skirtingai nuo baltų. Tokie yra ir grikiai, bolivinės balandos, perlinės kruopos. Viso grūdo duona ir makaronai bei kiti miltiniai produktai paprastai gali būti identifikuojami pagal tamsesnę spalvą bei akimi matomas daleles.

Pilno grūdo gaminiai pasižymi skaidulinga, kietesne, kartais traškia konsistencija. Nereikėtų visų savo mėgstamų rafinuotų grūdinių produktų kaipmat keisti visadaliais, tačiau pabandyti tikrai rekomenduojama ir verta – taip paįvairinsite savo kasdienę mitybą ir skoniais, ir maistinėmis medžiagomis.

Julija Morozovaitė
  • Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Julija Morozovaitė

 

Taip jau susiklostė, kad visos mano veiklos susijusios su maistu: sveika mityba, valgymo psichologija, vartojimo kultūra. Manau, kad nėra blogo maisto, yra tik netinkamas požiūris į jį. Aš renkuosi mėgautis 🙂