• Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Vasaros gėrybių sezonas pasiekė piką. Tai matyti iš didžiulės pasiūlos turgeliuose, parduotuvėse, pakelėse. Didžiausias malonumas – prisiskinti ar prisirauti šviežių gėrybių tiesiai iš savo sodo ar daržo. Šįkart noriu aptarti ant medžių augančius skanėstus – kaulavaisius.

Šiai kategorijai priskiriami persikai, nektarinai, slyvos, vyšnios, trešnės. Kaip ir sufleruoja pavadinimas, visi jie turi kaulą, taip pat pasižymi saldžiarūgščiu skoniu, mėsinga konsistencija ir traškia odele. Kaulavaisiai yra ypač liaupsinami mitybos specialistų, kadangi pasižymi aukštu vitaminų ir mineralų kiekiu, žemu kaloringumu ir santykinai nedideliu cukraus kiekiu.

Nauda sveikatai

Visuose kaulavaisiuose gausu vitaminų A, C ir E. Šie elementai stiprina imunitetą, slopina uždegimą bei padeda kovoti su bakterijomis ir virusais. Tai ypač svarbu esant dideliems temperatūrų svyravimams, su kuriais gana dažnai susiduriame.

Kita reikšminga kaulavaisių ypatybė – didelis skaidulinių medžiagų kiekis. Paprastųjų angliavandenių (fruktozės, laktozės, gliukozės) gausūs produktai sukelia reikšmingus gliukozės kiekio svyravimus kraujyje, o šie didina riziką susirgti cukriniu diabetu bei priaugti antsvorio. Skaidulos maiste lėtina gliukozės patekimą į kraują, būtent todėl vaisiai yra daug sveikesnė saldumynų alternatyva. Be to, skaidulinės medžiagos gerina virškinimą ir užtikrina ilgiau trunkantį sotumo jausmą, todėl vaisiai idealiai tinka lengvam užkandžiui.

Kaulavaisiuose, kaip ir kituose vaisiuose bei daržovėse, randama daug fitochemikalų, saugančių žmogaus ląsteles nuo žalingo oksidacinio aplinkos poveikio. Oranžinė persikų, nektarinų ir slyvų minkštimo spalva išduoda, kad juose gausu karotenoidų – mūsų akims ypač naudingų augalinių pigmentų. Taip pat tyrimai rodo, jog vyšnios ir persikai silpnina nerimo jausmą bei prisideda prie  geresnės miego kokybės.

Su kuo derinti?

Dėl kaulavaisių struktūros juos patogu šviežius valgyti rankomis, todėl jie puikiai tinka užkandžiui, ypač, kai valgoma ne namuose. Tačiau juos galima išradingai integruoti į mėgstamas salotas, košes ar net pagrindinius patiekalus. Štai keletas patarimų:

  • Slyvos puikiai tinka prie pelėsinio ir varškės sūrių, paukštienos, rukolos, burnočio sėklų, pistacijų, lazdynų riešutų, medaus ir grietininių ledų. Patiekalus su slyvomis papildys čiobrelio, mėtos ir vanilės aromatai.
  • Nektarinus ir persikus derinkite su mocarelos, fetos ir Bri sūriais, kiauliena, balta žuvimi, jogurtu, kefyru, sviestu, migdolais, rukola, rūgščiomis uogomis bei kitais vaisiais. Patiekalus skaninkite cinamonu, muskatu, rozmarinais, juodaisiais pipirais, bazilikais.
  • Kaulavaisiai gardūs ne tik švieži. Pamėginkite juos kepti, troškinti ar karamelizuoti su sviestu, brendžiu, balzaminio vyno actu.
  • Naudokitės sezono teikiamomis gėrybėmis ir pasiruoškite atsargų žiemai. Slyvų ir persikų uogienės suteikia žavų akcentą užkandžių stalui, pagyvina mėsos patiekalus.

Ieškantiems idėjų siūlome namuose pasigaminti sumuštinį su Camambert sūriu bei persikais arba karamelizuotų slyvų ir buratos užkandį. Skanaus!

Julija Morozovaitė
  • Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Julija Morozovaitė

 

Taip jau susiklostė, kad visos mano veiklos susijusios su maistu: sveika mityba, valgymo psichologija, vartojimo kultūra. Manau, kad nėra blogo maisto, yra tik netinkamas požiūris į jį. Aš renkuosi mėgautis 🙂