• Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Ankstesniame straipsnyje aptariau kefyrą bei jo naudą, kurią teikia probiotikai. Šįkart norėčiau aptarti daugiau maisto produktų, pasižyminčiu aukštu probiotikų kiekiu, kadangi šios gerosios žarnyno bakterijos pastaruoju metu susilaukia itin daug mokslininkų ir mitybos specialistų dėmesio, o naujai susiformavusi biomedicinos mokslų kryptis vadinama žarnyno ekologija.

Probiotikai yra tiesiogiai susiję su fermentacijos procesu. Šis maisto apdorojimo būdas išrastas prieš daugybę šimtmečių siekiant maistą užkonservuoti ir taip pratęsti jo tinkamumo vartoti laiką. Fermentacijos esmė – anaerobinės sąlygos (kuomet  nėra deguonies), kuriomis angliavandeniai yra paverčiami į alkoholį arba natūralias rūgštis ir anglies dioksidą. Rūgimo metu dauginasi mikroorganizmai, palankiai veikiantys  žmogaus žarnyno gyventojus arba mikrobiomą. Prie žmogui naudingų mikroorganizmų priskiriamos bakterijos ir mielės, dar kitaip vadinami probiotikais. Klinikiniai tyrimai rodo, jog fermentuoti produktai ir probiotikai gali palengvinti įvairių lėtinių susirgimų ir uždegimų simptomus, stiprinti imuninę sistemą, gerinti virškinimą bei mažinti antsvorį. Sveika žarnyno mikrobiota siejama net su gera psichine sveikata bei emocine pusiausvyra! Fermentuoto maisto nauda nenuginčijama, todėl išvardysiu keletą paprasčiausiai pagaminamų bei mums kultūriškai priimtiniausių produktų.

Rauginti kopūstai

Vienas geriausių ir pigiausių probiotikų šaltinių, plačiai naudojamas lietuviškoje virtuvėje. Raugintuose kopūstuose ypatingai daug skaidulų, vitamin A, B, C ir K. Jie taip pat turtingi geležies, vario, kalcio, mangano ir magnio. Fermentuoti kopūstai gali pagerinti virškinimą, palengvinti uždegimą, sustiprinti kaulus bei sumažinti blogojo cholesterolio kiekį kraujyje.

Rauginti agurkai

Šitaip paruošti agurkai ne tik dera prie daugybės patiekalų, bet ir praturtina organizmą vitaminais, mineralais, antioksidantais ir gerosiomis žarnyno bakterijomis. Keletas raugintų agurkų aprūpina reikiama visos dienos vitamino K norma. Jei yra galimybė, rinkitės ekologiškus raugintus agurkus iš ūkininkų arba rauginkite juos patys. Dabar tam pats tinkamiausias laikas!

Rauginti burokėliai

Kiek rečiau sutinkamas, tačiau vertas dėmesio produktas. Burokėliai – vienas geriausių augalinių geležies šaltinių. Juose taip pat gausu nitratų, kurie kelia lastelių mitochondrijų efektyvumą ir šitaip didina viso kūno fizinį pajėgumą. Rauginti burokėliai nuostabiai dera prie jautienos ir kiaulienos patiekalų, grikių, ožkos pieno sūrio, taip pat suteikia išskirtinį skonio akcentą sumuštiniams ir vieno kąsnio užkandžiams.

Rauginti sojų produktai

Nors tradiciniam lietuvių stalui iš Tolimųjų Rytų kilę sojų produktai svetimi, šiandien turime visas sąlygas jų paragauti restoranuose bei įsigyti parduotuvėse. Tarp probiotikų turtingiausių sojos gaminių priskiriami tempeh, miso, tofu. Galbūt tai netaps kasdiene jūsų mitybos raciono dalimi, tačiau jų paragauti tikrai verta.

Julija Morozovaitė
  • Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Julija Morozovaitė

 

Taip jau susiklostė, kad visos mano veiklos susijusios su maistu: sveika mityba, valgymo psichologija, vartojimo kultūra. Manau, kad nėra blogo maisto, yra tik netinkamas požiūris į jį. Aš renkuosi mėgautis 🙂