Lankantis JAV restoranuose ir kavinaitėse, žvilgsnis dažnai užkliūva už gerai matomose vietose iškabintų „Zagat Survey“ (liet. „Zagat apžvalga“) įvertinimų ir apdovanojimų. Įdomu, kokia tai vertinimo sistema, kas ją sukūrė, ar ji populiari tarp lankytojų?

Gido pradžia – draugų apžvalgos

„Zagat Survey“ yra originalus pasaulinis gidas, sukurtas pačių vartotojų. 1979 m. amerikiečiai Nina ir Timas Zagatai kartu su draugais dalyvavo kviestiniuose pietuose Niujorke. Skanaujant patiekalus, vienas iš svečių pradėjo skųstis pagrindinio laikraščio restoranų apžvalgomis. Diskusijai įsiplieskus, visi sutiko, jog apžvalgos – nepatikimos. Tąsyk Timas pasiūlė renkantis restoraną kliautis draugų patarimais. Tai paskatino sukurti 200 mėgėjiškų apžvalgų ir, įvertinus maistą, interjerą, paslaugas bei kainas, išrinkti restoranų 100-uką. Šių pastangų rezultatas – tais pačiais metais išleistas katalogas „Zagat NYC Restaurant Survey“ (liet. „Zagat Niujorko restoranų apžvalga“, o praėjus keliems mėnesiams – pirmasis gidas, parengtas remiantis lankytojų vertinimais. Jis sulaukė didelio pasisekimo ir pasklido po visą miestą.

Toks demokratiškas požiūris Amerikoje sulaukė audringo pritarimo, mat lankytojai patys galėjo įvertinti restoranus. Ne ekspertai, pastebintys smulkmenas, neregimas paprastų klientų akims, kurios šiems asocijuojasi su pasauline katastrofa, o būtent restoranų svečiai, dėl kurių jie ir atveria duris. Tai, beje, labai naudinga, nes nereikia mokėti ekspertams už jų darbą, o surinkta informacija, kurią teikia patys restoranų lankytojai, yra labiau įtikinama, mat niekas neįtarinėja, jog restoranų kritikai yra papirkti.

Restoranų lankytojams buvo dalijamos tam tikros formos, kurias jie turėjo užpildyti laukdami sąskaitos: šitaip kiekvienas galėjo prisidėti prie maitinimo rinkos formavimo. Platinti duomenis padėjo ir žiniasklaida. 1987 m. „The New York Times“ rašė: „Katalogas „Zagat“ toks pat reikalingas kelyje, kaip ir jūsų kreditinės kortelės…“ Tuo metu „Zagat“ bendrovės apyvarta siekė 68 mln. dolerių.

Vertinimo sistema

Leidėjai ėmė plėsti savo interesų sferą: be restoranų, pradėti vertinti klubai, viešbučiai, teatrai, golfo laukai ir pan. Katalogai yra leidžiami daugiau nei 70-yje Amerikos, Europos ir Azijos miestų. Nuo 1999 m. pradėjo veikti svetainė www.zagat.com, į kurią investuota 31 mln. dolerių. Dabar savo nuomonę apie restoranus galima parašyti svetainėje. Tačiau, norint tai padaryti, reikia užsiregistruoti ir užpildyti klausimyną, skirtą restoranų maisto, interjero ir kainodaros politikai. Klausimyną bendrovės specialistai sukūrė tam, kad vertintų tie žmonės, kurie išmano šiuos reikalus. Vertinimai žymimi raidėmis: F – maistas (angl. food), D – interjeras (angl. dekor), S – aptarnavimas (angl. service), C – kainos (angl. cost).

„Zagat Survey“ yra originalus pasaulinis gidas, sukurtas pačių vartotojų.

Vertinimo skalėje – 30 taškų. Remiantis lankytojųvertintojų nuomonėmis, restoranai gali gauti: 30–26 balų – nuo tobulo iki nepaprasto; 25–21– nuo puikaus iki labai gero; 20–16 – nuo labai gero iki gero; 15–11 – nuo gero iki malonaus; 10–0 – nuo pakenčiamo iki blogo. Taip pat yra kainų gradacija: VE – labai brangus (angl. very expensive), E – brangus (angl. expensive), M – vidutiniškas (angl. moderate), I – nebrangus (angl. inexpensive). Vertinimai yra skirstomi pagal restoranų formatą. Be paskelbtų reitingų, publikuojami šmaikščiausi ir įdomiausi lankytojų komentarai: dėl to vertinimai ne tik naudingi, bet ir įdomūs.

Šiandien „Zagat Survey“ apžvalgos ir toliau pristato svarbiausias vietas, aprašytas aistringų lankytojų. „Zagat Survey“ kuruojami reitingai ir apžvalgos – pasiekiami visais skaitmeniniais būdais – padeda vartotojams taupyti laiką ir kaskart rasti puikių gurmaniškų taškų. Pasaulinis apžvalgininkų tinklas dosniai dalijasi savo patirtimi su „Zagat Survey“ jau 35 metus. Nuo 2012 m., po to, kai šią bendrovę įsigijo „Google“, „Zagat“ buvo visiškai integruotas į „Google“ teikiamas paslaugas. Gido svetaine galima naudotis nemokamai.

„Zagat Survey“ įkūrėjai – Timas ir Nina Zagatai

„Zagat Survey“ įkūrėjai – Timas ir Nina Zagatai – iki šiol vadovauja bendrovei. Timas baigė Jeilio teisės mokyklą ir Harvardo kolegiją. Besimokydamas Timas buvo Jungtinių Valstijų nacionalinės studentų asociacijos viceprezidentu ir Taikos korpuso skyriaus vadovu. Baigęs teisės mokyklą, jis 20 metų dirbo su bylomis, o paskutinius septynerius vadovavo bendrovei „Litigation Counsel of Gulf & Western Industries“. Nina taip pat baigė Jeilio teisės mokyklą ir Vasaro kolegiją (angl. Vassar College). Ji 24 metus dirbo teisininke „Shearman & Sterling Wall Street“ teisinių paslaugų įmonėje. Nina rūpinosi „Le Cordon Bleu Ecole de Cuisine“, kai drauge su Timu atliko teisininkų praktiką Paryžiuje.

Timas ir Nina dalyvauja įvairiose garsiose pilietinėse, kultūrinėse ir labdaringose akcijose. Šiuo metu Timas yra Niujorko miesto bendrijos valdybos narys, Pasaulinės kelionių ir turizmo valdybos narys (WTTC), taip pat dalyvauja „NYC & Company“ – oficialaus Niujorko rinkodaros, pristatymo ir turizmo atstovo – veikloje. Timas apdovanotas Prancūzijos Vyriausybės ordinu l’Ordre de Merite.

2000 m. Zagatai buvo išrinkti Metų verslininkais („Ernst & Young“), o 2001 m. įtraukti į Niujorko universiteto verslininkų šlovės muziejų. Jie taip pat yra įrašyti į Svetingumo pramonės žymių žmonių plejadą, įtraukti į Jameso Beardo leidinio „Kas yra kas“ (rubrika „Maistas ir gėrimai“) sąrašus. Timas ir Nina bendradarbiauja su Amerikos kulinariniu institutu. 2001 m. Nina taip pat buvo įvertinta kaip viena iš svarbiausių pasaulio moterų verslininkių, o 2007 m. ji paskelbta viena įtakingiausių Niujorko moterų. Nina ir Timas vedę nuo 1965 m. ir turi du suaugusius sūnus.

„Zagat Survey“ pradėtas kaip entuziastingos ir iniciatyvios poros Ninos ir Timo Zagatų hobis, tapo vienu iš populiariausių restoranų gidu pasaulyje.

©Žurnalas „Geras Skonis“

Jolanta Vitkutė

Jolanta Vitkutė

Žurnalistė, besidominti gastronomijos, kelionių temomis. Su žurnalu “Geras skonis” bendradarbiauja daugiau nei dešimtmetį. Šiuo metu gyvena Meksikoje.