• Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Nors santykinai trumpą laiką, Lietuva ypač turtinga uogų. Vasarą galime lepintis braškėmis, žemuogėmis, trešnėmis, vyšniomis, avietėmis, agrastais, mėlynėmis, gervuogėmis,  rudenį – spanguolėmis, bruknėmis, šaltalankiais… Geriausia, jog lietuviškos uogos yra lokalios ir dažnu atveju ekologiškai užaugintos ar natūraliai užaugusios miške. Tai užtikrina stipriausią jų skonį ir kvapą bei didžiausią naudą organizmui. Kadangi liepos pradžia yra juodųjų serbentų metas, šis straipsnis skirtas būtent jiems.

Nauda sveikatai

Iš tiesų, juodieji serbentai nėra juodi. Ryškioje šviesoe galima pamatyti tamsiai violetinę jų odelės spalvą. Būtent šis subtilus atspalvis išduoda, jog juoduosiuose serbentuose gausu antocianino. Antocianinai – ne tik augalams spalvą suteikiantys pigmentai, bet ir sveikatą palankiai veikaintys cheminiai junginiai. Tyrimai rodo, jog reguliarus antocianinų vartojimas gali prisidėti prie diabeto, nutukimo bei vėžinių susirgimų prevencijos. Jie taip pat veikia kaip antioksidantai, t.y. apsaugo kūno ląsteles nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio ir šitaip stabdo lėtinių uždegimų plitimą.

Juoduosiuose serbentuose yra net 15 skiritngų rūšių antocianinų. Jų taip pat galima rasti baklažanuose, raudonuosiuose kopūstuose, vynuogėse bei kitose tamsios spalvos uogose.

Vienoje stiklinėje juodųjų serbentų yra triskart daugiau vitamino C nei minimalus rekomenduojamas kiekis parai. Vitaminas C yra dar vienas galingas antioksidantas, kuris padeda organizmui kovoti su stresu bei stabdo senėjimo procesus. Dėl šio vitamino stiprėja imuninė sistema, kūnas tampa atsparesnis bakterijoms ir virusams.

Juodieji serbentai taip pat gausūs geležies. Šis mineralas dalyvauja pernešant deguonį iš plaučių į kūno ląsteles. Visi audiniai privalo būti aprūpinti pakankamu kiekiu deguonies, kad tinkamai funkcionuotų. Būtent todėl geležies turtingi maisto produktai siejami su geresne protine veikla, aukštesniu energijos lygiu, didesniu fiziniu pajėgumu.

Svarbu paminėti, kad juodieji serbentai, kaip dauguma kitų uogų, turi žemą glikeminį indeksą. Tai reiškia, kad jie nesukelia didelių gliukozės kiekio svyravimų kraujyje. Ši savybė užtikrina normalų insulino išsiskyrimą, todėl lėtina riebalinio audinio kaupimąsi.

Panaudojimas

Juodieji serbentai tinkami ne vien uogienėms virti, jie gali būti integruoti į įvairiausius patiekalus! Dėl savo rūgštaus skonio jie puikiai tinka prie švelnių pieno produktų: saldaus pieno sūrio, natūralaus jogurto, varškės… Taip pat jie gali tapti nuostabiu salotų akcentu. Pavyzdžiui, pabandykite sumaišyti žalėsius su virtomis bolivinėmis balandomis, feta, mėtos lapeliais bei saujele juodųjų serbentų. Paprasta ir labai skanu!

Serbentai taip pat labai tinka prie paukštienos, jie gali tapti sudedamąja padažo dalimi ar net užtepu  sumuštiniams. Na, o pritrūkus fantazijos, lieka laiko patikrintas ir, ko gero, smagiausias valgymo būdas – tiesiai nuo krūmo.

Julija Morozovaitė
  • Facebook
  • Spausdinti
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr

Julija Morozovaitė

 

Taip jau susiklostė, kad visos mano veiklos susijusios su maistu: sveika mityba, valgymo psichologija, vartojimo kultūra. Manau, kad nėra blogo maisto, yra tik netinkamas požiūris į jį. Aš renkuosi mėgautis!