„Va taip“ steigėjas Martynas Rimavičius ir higienos ekspertė Jurgita Viltrakienė Viktoro Pociaus

Personalo paieška bene visais laikais buvo vienas didžiausių iššūkių restoranų ir viešbučių versle. Situacija nesikeičia ir šiandien. Lietuvoje kvalifikuotų darbuotojų surasti vis sunkiau, daugėja atvykėlių iš užsienio šalių, kuriems reikia ne tik laiko, bet ir tinkamai pateiktos informacijos, padėsiančios peržengti kalbos bei kultūrinius barjerus ir susipažinti su darbo mūsų šalies restoranuose ar viešbučiuose pobūdžiu ir reikalavimais.

HORECA sektoriaus ekspertų įmonė „Va taip“, teikianti paslaugas, padedančias išspręsti visus restoranų ir viešbučių atidarymo bei vystymo klausimus, šią tendenciją stebi jau kelerius metus ir, glaudžiai bendradarbiaudama su sektoriaus atstovais, nuolat mato realius pavyzdžius.

„Mums nėra priimtinas formalus požiūris į darbuotojų ugdymą, mes įsitikinę, kad situacija turi keistis“, – sako „Va taip“ vadovė Jolita Rimavičienė.

„Vieno iš šalies restoranų vadovas neseniai pasidalijo su mumis savo istorija:  įdarbinęs iš užsienio atvykusį jaunuolį virtuvėje susidūrė su grubiu higienos normų pažeidimu, kuris sukėlė skaudžių pasekmių ir nuostolių. Analizuodami šią situaciją su klientu supratome, kad tai visgi buvo ne paties darbuotojo kaltė. Pagrindinė priežastis buvo kultūriniai skirtumai ir nepakankamai aiškiai jam pateikta informacija apie higienos taisykles“, – pasakoja įmonės „Va taip“ vadovė Jolita Rimavičienė.

Privalomieji higienos įgūdžių mokymai Lietuvoje HORECA sektoriaus atstovams yra labai gerai žinoma procedūra, kuri, pasak J. Rimavičienės, daugumos verslininkų manymu, tėra valstybinė prievolė, neteikianti jokios aiškios naudos. Todėl vadovai ir neskiria tam daug dėmesio.

 

„Abejingas verslo požiūris yra susiformavęs ne atsitiktinai. Ilgus metus HORECA sektoriaus atstovams buvo įprasta, kad privalomieji higienos mokymai vyksta gyvai ir tik lietuvių kalba, neturint galimybės šią informaciją gauti užsienio kalbomis. Akivaizdu, kad šiais laikais tokia forma labai stipriai atsilieka nuo realios situacijos ir minėtų tendencijų. Todėl nusprendėme imtis pokyčių ir paruošti dokumentais bei praktika paremtus efektyvius bei modernius mokymus“, – teigia J. Rimavičienė.

„Va taip“ higienos įgūdžių mokymus perkėlė į internetą.

Prieš pradedant kurti modernią privalomųjų higienos įgūdžių mokymų programą, „Va taip “ atliko rinkos tyrimą, kuriuo siekė išsiaiškinti darbdavių ir darbuotojų požiūrį, poreikius bei esamą situaciją. Deja, paaiškėjo, jog dauguma įmonių, apmokančių darbuotojus, šiuos mokymus veda atmestinai bei skubotai, o kartais net ir fiktyviai.

„Mums nėra priimtinas formalus požiūris į darbuotojų ugdymą, mes įsitikinę, kad situacija turi keistis. Siekiame, kad kursą išklausęs darbuotojas į darbovietę ateitų su bazinėmis higienos žiniomis bei įsisavintomis technologinėmis taisyklėmis. Tai, be abejo, pirmiausia naudinga darbuotojui, tačiau dar naudingiau įstaigos vadovui“, – teigia „Va taip“ higienos ekspertė Jurgita Viltrakienė.

Naujos kartos mokymai internete 

„Šiandien ypač aktualu lengvai įsisavinama audiovizualinė medžiaga, laiko sąnaudos, mobilumas bei  medžiagos prieinamumas užsienio šalių piliečiams. Todėl visa tai sujungėme ir pirmieji rinkoje pasiūlėme naujos kartos privalomuosius higienos mokymus“, – pasakoja naujovę pristačiusios įmonės vadovė.

Naujoji „Va taip“ mokymų programa sukurta taip, kad būtų priimtina ir lengvai suprantama. Visų pirma įmonė perkėlė mokymų medžiagą į internetą, sukurdama elektroninę versiją. Tai leis kursą darbuotojui išklausyti patogiu laiku, jam patogioje vietoje, taip pat anglų bei rusų kalbomis. Sistema sukurta taip, kad padėtų kuo giliau susipažinti  su medžiaga ir ją įsisavinti. Tai taip pat puiki priemonė vadovui patikrinti darbuotojų žinias bei įgūdžius, siekiant užkirsti kelią higienos normų pažeidimams, kurie gali būti labai skausmingi ir nuostolingi verslui.

Jūratė Aniulienė, visuomenės sveikatos specialistė

Po šių ergonomiškų mokymų žinių testas išlaikomas 100 proc. Išlaikiusiems testą išduodamas Privalomojo higienos įgūdžių mokymo atestatas.

J. Rimavičienės teigimu, programa tobulinama toliau – jau ruošiami specializuoti mokymai pagal konkrečias pareigas, siekiant išvengti perteklinės informacijos.

Naujai programai – restoranų vadovų komplimentai

Naujų mokymų formatą jau įvertino ir patys HORECA sektoriaus atstovai. Vilniuje veikiančio restorano „Gaspar’s“ šefas ir vadovas Gasparas Fernandesas ypač džiaugiasi pagaliau atsiradusia galimybe medžiagą apie higienos įgūdžius gauti anglų kalba.

„Restoranų versle Lietuvoje dirbu jau ketverius metus, todėl higienos mokymų sistema man buvo gerai pažįstama. Iš užsienio šalių atvykusiems darbuotojams įsisavinti šią informaciją trukdė kalbos barjeras, tad informacija jiems nebūdavo iki galo suprantama. Tikiu, kad naujoji programa paskatins pokyčius ir suteiks tikrąjį supratimą apie higienos normas ir jų svarbą“, – sako vieno geriausių restoranų Lietuvoje šefas.

Barboros Gedvilaitės tekstas.

©Žurnalas „Geras Skonis“