Šiuolaikiniai virtuvės šefai dažniau renkasi ne klasiką, bet modernaus dizaino aprangą. Audiniai taip pat šiuolaikiški: natūralaus ir dirbtinio pluošto mišiniai arba itin gerų savybių dirbtinis pluoštas.
Ko reikia, kad įmonė sėkmingai gyvuotų beveik 20 metų? Tai nesusiję nei su palankiais vėjais, nei su sėkmingai kritusiomis kortomis. O jei susiję, tai itin nedaug. Pirmiausia tam reikia aiškios vizijos, kryptingo darbo, įsiklausymo į kliento poreikius bei, žinoma, stiprios komandos. Akivaizdu, jog įmonė „Jokado“ visa tai turi. Kitaip kaip jos pavadinimas pirmas šautų į galvą daugybei tų, kam prireikia profesionalios restoranų, viešbučių ar administracijos darbuotojų aprangos.
„Jokado“ pelnytai gali didžiuotis darbu su daugybe klientų iš įvairių sričių, ne tik HORECA sektoriaus. O jos aprengti geriausi Lietuvos šefai ir konditeriai atstovauja mūsų šaliai tarptautiniuose konkursuose. Kaip tik visai neseniai viename jų – kulinarijos olimpiadoje „IKA Culinary Olympics 2024“ – virtuvės šefas Jaroslavas Orševskis (Jaroslav Orševski) pasipuošė aukso medaliu vilkėdamas „Jokado“ suteiktą šefo aprangą.
Pradžia ir rinkos tyrimas – koja kojon
Nuo aprangos HORECA sektoriaus darbuotojams bendrovės istorija ir prasidėjo. O toji pradžia buvo 2008-ieji, metai, kai pasaulinę ekonomiką supurtė krizė. Tokiu metu „Jokado“ įkūrėja ir vadovė Dovilė Ceplytė nutarė, jog jai būtų įdomu dirbti su HORECA sektoriumi – restoranams, kavinėms bei viešbučiams suteikti profesionalią aprangą. Žinoma, pirmaisiais metais netrūko ieškojimų: klientų būriui vis gausėjant kartu vyko ir savotiškas rinkos tyrimas – ko Lietuvoje reikia, kas labiausiai prigyja, kas iš naujienų galėtų sudominti svetingumo sektorių.
Rūbo patogumas ir estetika gali žengti koja kojon.
Nors daugybei svetingumo sektoriaus bei kitokio pobūdžio įmonių atstovų „Jokado“ pavadinimas įstrigęs atmintyje, ne visi susidomi, ką gi jis reiškia. Pasirodo, tai trijų moterų vardų junginys: „Jo“ – iš bendrovės įkūrėjos D. Ceplytės mamos Jolantos, „Ka“ – sesers Karolinos, o „Do“ – pačios įkūrėjos vardo pirmasis skiemuo. Taip ir gimė „Jokado“ – įmonė, tapusi profesionalios restoranų, viešbučių ar administracijos darbuotojų aprangos pirmeive.
Brangina savo komandą
Šiemet „Jokado“ švenčia 17-ąjį gimtadienį, o jos komanda išaugo iki 26 darbuotojų. Atmosfera čia darbinga ir draugiška, o įmonės vadovės savo komandą brangina – visos darbuotojos yra įdarbintos, nenaudojama jokia „namudinė“ gamyba, kuri gal ir leistų sumažinti gamybos kaštus, tačiau neužtikrintų pagarbių darbdavio bei darbuotojo tarpusavio santykių.
Tais, kurie ką nors inicijuoja, įprastai imama sekti, ypač jei šiam pirmeiviui sekasi. Jokia išimtis ir „Jokado“. Tačiau konkurencijos įmonės vadovės nebijo. Kaip sako bendrovės vykdomoji direktorė Dovilė Norkūnė, įmonė visada turi ką naujo pasiūlyti. „Galima pykti, kad kažkas seka, bet kartu tuo ir didžiuojamės. Akivaizdu, jog daugiau žinome, esame priekyje, todėl mus ir seka, kopijuoja“, – sako ji.
Sėkmės faktorių – ne vienas
Įdarbis – tik viena iš priežasčių, kodėl įmonė taip ryškiai matoma. Kaip jau minėta, ji ilgus metus bendradarbiauja su Lietuvos vyriausiųjų virėjų ir konditerių asociacija, tad „Jokado“ pavadinimas puikuojasi ant geriausių savo srities žinovų drabužių šiems varžantis ir semiantis žinių konkursuose. „Šiuo ryšiu su virtuvės profesionalais itin džiaugiamės, labai jį vertiname. O ir patys jaučiamės mylimi bei gerbiami“, – šypteli D. Norkūnė.
„Jokado“ yra visa galva aukščiau už konkurentus ir dėl to, jog ne tik dirba kaip tiekėja ar gali adaptuoti įvairius drabužius, bet ir pati užsiima gamyba nuo nulio. Dar daugiau – negana to, kad įmonė siuva profesionaliu lygiu, tačiau ir bendradarbiauja su stipriais Lietuvos dizaineriais, kartu su jais kuria kolekcijas. Galima paminėti tokius žinomus kūrėjus kaip Julija Janus, Robertas Kalinkinas; įmonė prieš kurį laiką įsigijo nedidelį lietuvišką prekių ženklą „UgiKodas“ ir toliau vysto kolekciją „Ugi“.
„Jokado“ komandoje netrūksta stiprių žmonių. Itin didelę patirtį sukaupusi kūrybiška bendrovės dizainerė Irena Rožėnienė apie skirtingų audinių subtilybes, profesionalams skirtos aprangos konstrukciją ir pan. gali pasakoti valandų valandas. Siuvimo, siuvinėjimo meistrėms taip pat nėra per didelių iššūkių. O ta komandos dalis, kuri tiesiogiai bendrauja su klientais, irgi veržli – kaip kitaip pavyktų pritraukti ne tik kavinių, restoranų savininkus, bet ir užmegzti bendradarbiavimą su prabangiais viešbučiais, darbuotojų gausa pasižyminčiomis avialinijomis ar degalinių tinklais. Taip, „Jokado“ rūpinasi ir šių bei kitų sektorių darbuotojų apranga bei avalyne. Be to, dirbamane tik Lietuvoje – turima klientų ir kaimyninėje Latvijoje.
Nuo skubios pagalbos iki išgrynintų kolekcijų
Daugeliui yra buvę, kai ko nors prireikia „čia ir dabar“, nėra laiko laukti. Taip pasitaiko ir HORECA sektoriuje. Kai „Jokado“ komanda sulaukia žinios, jog staiga prireikė staltiesės ar kokio drabužio, sureaguoti ir pagelbėti gali itin greitai. Sostinėje veikiančioje vienintelėje vardinėje „Jokado“ parduotuvėje galima rasti daugybę skirtingų darbuotojų aprangos elementų variantų. Tarkim, vieną parduotuvės sieną dengia lentynos vien su kelnėmis, kitą – tik su švarkais. Vien prijuostę gyvai galima rinktis maždaug iš 100 variantų. „Jeigu reikalas išties „degantis“, trūkstamą daiktą galime atsiųsti net per autobusų siuntas“, – patvirtindama, jog būna ir tokių situacijų, pasakoja „Jokado“ vykdomoji direktorė.
Žinoma, idealu, jei naujas restoranas, kavinė ar viešbutis nėra genami skubos ir nutaria akį patraukti ne tik interjeru, bet ir stilinga darbuotojų apranga. Tokiu atveju „Jokado“ gali išpildyti kone visus norus – sukurti aprangą nuo A iki Z. Pirmiausia išklausoma užsakovo vizija ir stengiamasi ją išpildyti.
Viena iš „Jokado“ stiprybių – pasirinktą darbo aprangą įmonė gali adaptuoti pagal užsakovo poreikius, o gali sukurti rūbų dizainą ir juos pasiūti čia pat, Lietuvoje.
Žinoma, jei klientas nori patarimo, dvejoja dėl pasirinkimų, „Jokado“ ekspertės gali patarti, net akivaizdžiai pademonstruoti, kuo vienas darbuotojų aprangos variantas pranašesnis už kitą. Nors iššūkių aprengti nemažą kolektyvą visada yra, nes žmonės skirtingi, galiausiai dėl visko sutariama ir randamas sprendimas. „Itin džiugina, jog klientai mumis pasitiki, klausia, ką galime pasiūlyti. Toks pasitikėjimas įkvepia ir motyvuoja“, – sako D. Norkūnė.
Koja kojon su tendencijomis
Restoranų verslas – vienas dinamiškiausių, tačiau čia galiojančios aprangos mados nėra tokios „skubančios“ kaip greitoji mada. Aišku, per keliolika „Jokado“ darbo metų tų pokyčių visgi buvo. Vyresnės kartos šefai vis dar nori vilkėti baltą aprangą, puoštis dviem eilėmis sagučių susagstomais švarkais, o štai jaunesnė karta pirmiausia pageidauja modernumo. Tai reiškia, kad ima dominuoti tokios spalvos, kaip juoda, pilka, tamsiai mėlyna, pastaruoju metu itin populiari chaki ar kitos žemės spalvos. Drabužio išvaizda labai svarbi, nes ne tik padavėjai, baristai, bet ir virtuvės komanda dažnai tampa matoma visiems lankytojams, mat darbuojamasi atviroje virtuvėje.
Dar vienas dalykas – šefai nori jaustis patogiai, kad galėtų laisvai judėti, o po drabužiais nepiltų prakaitas. Būtent todėl taip mėgstami švarkai su užtrauktukais, prie švarko spaustukais tvirtinamos prijuostės, o vienu pastarųjų metų bestselerių „Jokado“ atstovės įvardija švarkus su mikrofibra.
Patogumas – vieną svarbiausių darbo rūbų savybių.
Giria modernaus pluošto savybes
Nors kasdieniame gyvenime ant pjedestalo dažnai keliamos natūralios medžiagos, „Jokado“ ekspertės HO- RECA sektoriaus atstovus primygtinai kviečia nesibaidyti dirbtinio pluošto audinių, skirtų darbo drabužiams. Anot „Jokado“ dizainerės I. Rožėnienės, darbui skirtame drabužyje visada turi būti sintetikos, nereikėtų bijoti ir tokių medžiagų, kurios yra 100 proc. iš dirbtinio pluošto, nes šis gali turėti daugybę puikių savybių.
Tokie drabužiai „nesiburbuliuos“, nesitrauks poskalbimo, nebluks, jų neprireiks ilgai džiovinti bei lyginti. Pagaliau, virtuvėje su dirbtinio pluošto drabužiais darbuotojui tiesiog patogiau: sintetika greit išgarina drėgmę, nelimpa prie kūno. Su darbo rūbams skirtu dirbtiniu pluoštu susijęs kone visas mokslas, ir jei tik aprangos užsakovas yra atviras pasiūlymams, „Jokado“ komanda gali pasiūlyti pačius geriausius, konkrečiai vietai labiausiai tiksiančius variantus. Jei įmonė patiki „Jokado“ įgyvendinti užsakymą nuo nulio, medžiagas galima rinktis iš visai nemenkos „bibliotekos“, kuri sukaupta įmonės biure.
Per keliolika metų, kiek įmonė veikia, keitėsi ne tik restoranų rinka, šiek tiek – mados, medžiagos, bet taip pat ir žmonės. Pašnekovės teigia, jog šiuolaikiniai restoranų savininkai, viešbučių vadovai yra lankstūs, įsiklausantys, besirūpinantys darbuotojų patogumu ir gera savijauta. O tą stipriai lemia ir apranga, kurią jie dėvi. Todėl svarbu, kad apranga būtų ne tik graži, bet ir atliktų savo funkciją. „Klientui sakome, kad jis gali rinktis ir pigiausią variantą, tačiau kartu informuojame, jog yra ir geresnių pasirinkimų“, – apibendrina „Jokado“ vykdomoji direktorė D.Norkūnė.
Daugiau informacijos – www.jokado.lt.