Dar dirbdama banke, Rasa Rudokaitė jautė stiprų potraukį dizainui. Galiausiai šis potraukis nugalėjo. Metusi darbą korporacijoje, moteris pradėjo ieškoti nišos, kurioje realizuotų tiek savo estetinį pašaukimą, tiek vadybinį talentą. Taip prieš penkerius metus gimė „ForHoreca“, kuri šiandien yra tarsi stebuklų lazdelė daugeliui įmonės klientų: nuo 5 žvaigždučių viešbučių (tokių kaip „Pacai“ ar „Stikliai“ Lietuvoje ir „Pullman“ ar „Grand Palace Riga“ Latvijoje) iki įvairių stilių ir dydžių restoranų bei barų, veikiančių Baltijos šalyse. Taip pat Rasos valdoma įmonė jau tapo regioniniu tiekėju ir milžinams – viešbučių tinklams (pavyzdžiui, „Radisson“, „Semarah“, „Mogotel“ ir „Accor“).
Rasa su savo komanda galėtų vadintis HORECA srities prodiuseriais – jie gausybėje tiekėjų katalogų suras ir atveš tai, ko reikia klientui, o jeigu ne – ras, kas tai pagamins. „ForHoreca“ rūpinasi apranga darbuotojams, tekstile viešbučiams ir restoranams, vidaus ir lauko baldais, indais ir kitais HORECA verslui reikalingais priedais. Kaip vienai nedidelei įmonei pavyksta visa tai aprėpti? Kokios tendencijos vyrauja šiame versle? Pasakoja įmonės įkūrėja ir vadovė Rasa Rudokaitė.
„ForHoreca“ savo klientams yra tarsi burtų lazdelė. Kaip kilo mintis pradėti šį verslą?
Net nepastebėjome, kaip įmonei sukako penkeri metai. O viskas prasidėjo tada, kai dirbdama banke supratau, jog mane varžo korporaciniai rėmai. Tuomet pasakiau sau „gana“ ir išėjau dirbti samdomo darbo į HORECA srityje veikiančią įmonę. Tai buvo pirmas žingsnis į pažintį su įvairiu ir dinamišku viešbučių bei restoranų verslu, kurį tiesiog dievinu.
Man patinka daug sričių – nuo baldų dizaino iki tokių smulkmenų kaip stalo serviravimas. Todėl nusprendžiau atrasti tokią veiklą, kuri apjungtų visas šias sritis. Taip prasidėjo „ForHoreca“ istorija. Dabar savo klientams galime pasiūlyti one stop shopping (liet. vieno sustojimo apsipirkimas) paslaugą.
Kuo konkrečiai užsiima „ForHoreca“?
Kai žmonėms pradedu pasakoti, ką mes veikiame, jie pasimeta. „ForHoreca“ apima labai daug sričių. Tačiau viso mūsų darbo esmė yra padėti sukurti estetiką ir grožį.
Kalbant konkrečiau, įgyvendiname savo klientų vizijas ir idėjas: nuo vidaus ir lauko baldų iki valgymo įrankių ir servetėlių, nuo viešbučiams skirtos patalynės iki chalatų ir rankšluosčių. Jei kažko nerandame milžiniškuose savo tiekėjų kataloguose, tuomet ieškome, kas tai pagamins. Iš esmės, galime išpildyti absoliučiai visų HORECA’os departamentų poreikius.
Paminėjote tiekėjus – kas jie?
Jų sąrašas yra gana ilgas, nes kartu su savo komanda dažnai lankomės tarptautinėse parodose Italijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje. Iš jų atvykstame ne tik su begale įkvėpimo, bet ir su solidžiu kiekiu kontaktų bei žinių. Per penkerius metus susidirbome su tiekėjais iš visos Europos, o keliems didžiausiems šios srities žaidėjams netgi pradėjome atstovauti.
Vienas iš jų – „Vega“. Šios įmonės prekių kataloge yra daugiau nei 40 tūkst. HORECA’i skirtų prekių. Mūsų klientams labai paranku, kad „ForHoreca“ ryšys su šiuo milžinu yra itin glaudus, nes iš šio tiekėjo užsakymai Lietuvą pasiekia vos per 5 darbo dienas. Beje, „Vega“ katalogą galima pamatyti „ForHoreca“ interneto svetainėje, tačiau turime ir spausdintas versijas.
Kaip pavyksta susigaudyti tarp tokio kiekio tiekėjų ir jų prekių?
Man labai įdomu stebėti žmones, kurie naujai ateina dirbti į „ForHoreca“. Iš pradžių jų veiduose pamatau neviltį: „aš niekada to neišmoksiu“, tačiau, praėjus keliems mėnesiams, atsiranda pasitikėjimas ir žinios. Kai darbas patinka, netrunki susigaudyti.
Aš asmeniškai be galo myliu savo darbą. Anksčiau, kai girdėdavau žmones sakant, kad jie dirba ne dėl pinigų, maniau, meluoja. Tačiau dabar suprantu, ką tai reiškia. Dirbdama šioje srityje, gaunu labai daug gerų emocijų. Tai yra didžiulė motyvacija, ir jos kasmet tik daugiau.
Netgi pastarieji HORECA sričiai itin sudėtingi metai nesugriovė motyvacijos?
Neneigsiu, praeiti metai buvo labai vingiuoti. Prasidėjus karantinui, per savaitę neapibrėžtam laikotarpiui netekome kone visų klientų. Tačiau esu iššūkių žmogus – man tik duok problemą, tuomet aš užsidegu ir ieškau sprendimo tol, kol jį randu.
Taigi ir pernai nepuoliau į paniką ir tą laiką išnaudojau pasiruošti ateičiai. Pirmiausia lietuvių ir latvių kalbomis išleidome du solidžius – daugiau nei 500 puslapių – prekių katalogus. Kartu pradėjau ieškoti naujų galimybių – t. y. kaip „ForHoreca“ galėtų pasitarnauti kitose srityse. Taip mūsų darbų portfelyje atsirado prekybos tinklai, ligoninės, automobilių salonai, kuriems prireikė mūsų paslaugų.
Netrukus kone per dieną ir su trenksmu sugrįžo ir visas HORECA sektorius. Kaip viena mūsų tiekėja Italijoje sakė, tai buvo nebe high season, o tikras madness. Tačiau jį atlaikėme ir džiaugiamės, kad vėl galime dirbti mėgstamą darbą. Galiausiai skaičiai irgi džiugina – „ForHoreca“ 2020 metų pajamos išliko prieškarantininio lygio, o šiemet yra planuojamas dvigubas ar net didesnis augimas.
Per tiek metų darbo HORECA srityje jau galite įvertinti – ar sutampa Baltijos šalių klientų norai ir pasaulinės mados, tendencijos?
Sutampa. Turiu pastebėti, kad Baltijos šalyse veikiančių klientų skonis ir supratimas apie HORECA verslą yra labai aukšto lygio. Naujos mados čia lengvai prigyja, o ir klientai jas greitai įvertina. Manau, kad šiandien visas naujausias tendencijas jau galima pamatyti ne viename Lietuvos restorane ar viešbutyje.
Kokios mados šiuo metu vyrauja indų ir stalo įrankių versle?
Prieš penkerius metus HORECA srityje viskas buvo kur kas konservatyviau. Tai galioja ir minėtai indų bei stalo įrankių kategorijai. Restoranuose dominavo baltas porcelianas – jis sudarė kone 95 proc. pardavimų. Į kompaniją baltam porcelianui ilgą laiką prašėsi tik juodos prijuostės, balti arba permatomi puodeliai ir nikelio įrankiai.
Dabar viskas yra gerokai sudėtingiau (juokiasi). Toks ryškus išlaisvėjimas atsirado maždaug prieš porą metų. Restoranai kaip įmanydami bando nustebinti savo vartotoją, kuris daug keliauja ir mato visas naujienas. Vien indų dabar yra pačių įvairiausių: nuo akmens masės iki keraminių, nuo pašiauštos glazūros paviršiaus ir žemės spalvų iki ryškių ir spalvotų – visi jie turi savo pirkėją.
Stalo įrankių pasirinkimas irgi begalinis: nuo minimalistinių iki auksinių, su vintažiniu užbaigimu. Mane labai džiugina, kad nebėra jokių ribų ir savo klientams galime pasiūlyti viską. Bet koks „Pinterest“ paveikslėlis dabar gali būti įgyvendintas čia, Lietuvoje. O geriausia yra tai, kad nebereikia mėnesių mėnesius laukti, kol atkeliaus prekės.
Ar tenka pačiai konsultuoti klientus, kai prekių pasirinkimas toks didelis?
Žinoma. Aš ir mano komanda galime papasakoti ne tik apie estetinę prekių pusę, bet ir apie jų patvarumą, kainos ir kokybės santykį bei kitus parametrus. Tačiau, jeigu klientas ateina su konkrečia vizija, tiesiog dirbame savo darbą ir randame, kaip tą viziją įgyvendinti.
Kokia restoranų ir viešbučių tekstilė šiuo metu yra „ant bangos“?
Išties viskas priklauso nuo to, kokio stiliaus vieta. Kaip minėjau, pasirinkimas yra didžiulis, o ir tų krypčių yra daug: nuo minimalistinės nordic iki modernios klasikos ar Pietų Amerikos įkvėptų restoranų bei viešbučių. Visų svarbiausia kryptis dabar – tvarumas.
Savo klientus aprūpiname įvairaus stiliaus tekstile: nuo uniformų ir chalatų iki servetėlių ir rankšluosčių. Jei kažko nerandame tiekėjų kataloguose, ieškome, kas tai pagamintų. Pavyzdžiui, neseniai vienas klientas ieškojo chalatų be šoninių siūlių, kad būtų jauku susisiausti. Optimaliausias sprendimas jam buvo pagaminti chalatus pagal specialų užsakymą. Turime gamintojus, su kuriais dirbame, todėl galime pasiūlyti netradicinių variantų, kurie nėra naudojami daugumoje viešbučių.
Lietuvoje dirbame su keliais skirtingais amatininkais. Vieni profesionaliai apdirba odą, kiti – medieną, dar kiti – tekstilę. Iš šių medžiagų galime pagaminti praktiškai bet ką: nuo lentelių šefams iki odinių duoninių.
O gal „ForHoreca“ jau kuria ir savo kolekcijas?
Kol kas kolekcijų nekuriame, nes tam nėra laiko. Tačiau kūrybine veikla užsiimame. Dar labiau patinka kūrybiniai iššūkiai. Pavyzdžiui, vienas klientas paprašė ryškių raštuotų prijuosčių, nes dauguma parduodamų šiuo metu yra vienspalvės arba dryžuotos. Taip man kilo idėja ant medžiagos perkelti vieną su tuo klientu susijusį raštą. Teko gerai pasukti galvą, kaip tai padaryti. Nesinorėjo tiesiog atspausti. Tikslas – pasidaryti audinį su tuo raštu. Galiausiai radome būdą ir gamintoją, kuris bet kokį raštą gali perkelti ant audinio, o iš jo jau galima siūti kone bet ką: nuo prijuosčių iki pagalvėlių ir pan. Turiu pastebėti, kad ši paslauga netgi nekainuoja daug.
Prie jūsų paslaugų prirašyta „Priedai“. Kuo dar galite nustebinti klientus?
Tų galimybių yra daug. Pavyzdžiui, ko moteriai dažniausiai trūksta restorane? Patogiai pasidėti rankinę.
Prancūzijoje ši dilema jau seniai išspręsta, tačiau iki mūsų šis sprendimas dar tik keliauja. O štai „ForHoreca“ jau pradėjo gaminti specialias sulankstomas kėdutes rankinėms, kurios yra atnešamos, damoms vos prisėdus prie staliuko. Žinoma, tai smulkmena, tačiau maloni. Tokių priedų galime pasiūlyti ir daugiau: nuo estetiškų meniu dėklų iki unikalių dėžučių sąskaitoms – juk iš smulkmenų ir susideda visuma, kuri išlieka svečio atmintyje.
Kaip svarbiausią kryptį minėjote tvarumą, kuris glaudžiai susijęs su patvarumu. Ar HORECA sektoriui skirti daiktai yra patvaresni nei skirti namams?
Taip. Kalbant apie drabužius, masinė mada yra kuriama vienam sezonui, o, pavyzdžiui, HORECA’i skirta uniforma nešiojama metus arba dvejus, gal net dvejus su puse. Todėl labai svarbu, kad drabužiai būtų patvarūs. Tas pats galioja ir viešbučių patalynei. Į tokio tipo tekstilę dedama daugiau poliesterio siūlų, tačiau mes galime pasiūlyti patalų ir iš grynos, tik specialiai apdirbtos medvilnės.
Kalbant apie indus – vėlgi tas pats. Masinės produkcijos parduotuvėse parduodami indai neturi sustiprintų kraštų, todėl jie yra mažiau atsparūs smūgiams. Taip pat ne visi indai yra skirti plauti indų plovimo mašinose. O HORECA sektoriui pritaikyti indai yra ilgaamžiškesni.
Ar nebus taip, kad HORECA’i skirtą tekstilę, baldus, indus žmonės norės turėti ir savo namuose?
Gana dažnai sulaukiame užklausų dėl mažų kiekių HORECA’i skirtų prekių įsigijimo, todėl tokiems klientams netrukus pristatysime elektroninę parduotuvę. Beje, aš ir pati namuose daugybę metų naudoju HORECA’i skirtus indus ir miegu ant viešbučiui skirtos patalynės – kai įkrintu į savo lovą, mane kaskart apima nuostabus jausmas, lyg per atostogas.
***
Daugiau informacijos: www.forhoreca.lt
Inga Norkė
Straipsnių autorė
Esu komunikacijos specialistė. Dalis mano darbo ir minčių sukasi apie keliones ir skonius. Iki pandemijos dirbau su „30 geriausių restoranų“ projektu rinkodaros ir turinio rengėjos vaidmenyje. Esu bendradarbiavusi su „Small Planet Airlines“ oro linijomis, „Go Vilnius“ ir „Lithuania Travel“ agentūromis, kuriant turinį Lietuvai ir užsieniui apie vietinę gastronomiją. Taip pat Baltijos maisto ir gėrimų paroda BAF ir „Dinner In The Sky“ kaip viešųjų ryšių specialistė. Su „Geru Skoniu“ bendradarbiauju jau apie penkerius metus ir kiekvieną kartą pati šiame leidinyje atrandu kažką naujo ir įdomaus sau.