Visada malonu draugus, pažįstamus ar verslo partnerius pasikviesti drauge pavakarieniauti restorane. Gardus profesionalaus šefo paruoštas maistas, aukščiausios klasės gėrimai ir gera kompanija… Tačiau, kad vakaras praeitų išties sklandžiai, nevalia pamiršti dar vieno svarbaus dalyko – etiketo taisyklių restorane. Kaip pasikviesti padavėją? Kas užsako patiekalus? Kaip elgtis kebliose situacijose? Kartu prisiminkime atsakymus į svarbiausius klausimus apie tinkamą elgesį restorane.

Įeinant ir išeinant iš restorano

Jei į restoraną svečius kvietėte jūs, turite pirmasis įeiti į patalpą ir prieiti prie padavėjo, kad šis parodytų staliuką. Jei padavėjas palydi, leiskite svečiams eiti prieš jus.

Jeigu jau ketinate išeiti, nuo stalo pakilkite pirmas, tačiau eiti į priekį praleiskite svečius. Pirma eina moterys, jas palydi vyrai. Vyrai palaiko moterims duris. Jūs išeinate paskutinis ir uždarote duris.

Dovanų kalba

Ar reikia atsinešti dovaną, jei pažįstamas pakvietė jus į restoraną? Jeigu laukia ypatinga proginė vakarienė, į kurią kviečiama pasipuošti smokingu, dovana nereikalinga: juk į visuomeninius renginius nieko nesinešate. Jei vakarienė nelabai šventiška, rinkitės asmeninę, bet ne intymią dovaną – nedera dovanoti kvepalų ar aksesuarų. Tačiau puikiai tiks maži daiktai, kuriuos lengva parsinešti namo: knygos, CD, DVD diskai.

Jei restorane jums kas nors nepatiko ir mokate už paslaugą, galite mandagiai pasakyti pastabas. Tačiau jeigu esate pakviestas, jums viskas buvo skanu!

Kur dėti rankinę?

Puiki išeitis – specialūs rankinėms kabinti skirti dailiai dekoruoti kabliukai, tvirtinami prie stalo, kurių jau galima rasti įsigyti ir Lietuvoje. Rankinę taip pat galite pasidėti ant laisvos kėdės šalia. Tačiau dažnai laisvos kėdės šalia jūsų nebus, taigi dieną pasiimkite gana didelę ir stabilią rankinę, kad galėtumėte ją pastatyti ant žemės, o vakarui turėkite mažą, plokščią ir pasidėkite ant kelių po servetėle. Nepamirškite apie rankinę, kai stositės!

Pakviesti padavėją

Jei nepavyksta padavėjo pasikviesti per akių kontaktą, pakelkite ranką. Blogiausiu atveju pašaukite: „Padavėjau!“ Kviesti „Panele“ – nešiuolaikiška, o „Atsiprašau“ – netinka, nes jūs neturite dėl ko atsiprašinėti. Tad dar lieka draugiškas, bet garsus „Prašau!“

Aptarnaujančiojo personalo klaidos

Apskritai duoti pastabų aptarnaujančiajam personalui nederėtų – nemandagu pastebėti kito elgesio klaidas. Tačiau ką daryti, jei padavėjas plepa su kolegomis ir visiškai jus ignoruoja? Atsiprašykite svečio ir paprašę šiek tiek kantrybės nueikite prie padavėjo ir draugiškai jį užkalbinkite. Pasakykite, kad atėjote į šį restoraną, nes čia visuomet geras aptarnavimas ir paprašykite padavėjo prieiti prie jūsų staliuko. Net jei po tokio pokalbio nesulauksite tinkamo aptarnavimo, paprašykite pakviesti valdytoją. Bet ir tai darykite ne prie svečio.

Užsako vakaro šeimininkas

Šiandien galioja taisyklė – kas kviečia, tas moka, o, kas moka, tas ir užsako. Vakaro šeimininkas kiekvieno paklausia, ko svečiai norėtų, ir tai išvardija padavėjui. Prabangiame restorane užsakymas skambėtų taip: „Poniai iš kairės – lašišų karpačo, poniai iš dešinės – žvėrienos troškinio krepšelyje.“

Kaip elgtis, jei esate svečias, o vakaro šeimininkas renkantis patiekalus nieko nepataria? Užuot klaidžiojęs po valgiaraštį, paklauskite šeimininko, ką jis siūlytų užsisakyti, arba pasiteiraukite, ką užsisakys pats. Jei paminės tik pagrindinį patiekalą, tada išsirinkite dar užkandžių ir desertą, bet juos užsisakykite tik tuo atveju, jei ir vakaro šeimininkas ką nors užsisakys.

Subtilios užuominos svečiams

Kaip daryti įtaką svečių pasirinkimui? Galite netiesiogiai nurodyti, kiek planuojate išleisti. Pavyzdžiui, iš pasakymo „Čia labai skani bulvienė“ svečiai gali susidaryti nuomonę, kad jūsų biudžetas ribotas. Jei pasakysite „Čia nuostabiai skaniai paruošia jautienos filė“, jie žinos apie jūsų užmojo platumą. Rinkdamiesi restoraną atminkite, kad į jus žiūrės daug pagarbiau, jeigu vidutinės klasės restorane svečiai turės laisvą pasirinkimą, nei kad nusivedę draugus į prabangų restoraną drebėsite, kad šie neužsisakytų per daug.

Neskubėkite valgyti

Ar būtina palaukti, kol visi prie stalo bus aptarnauti ir tik tada galima pradėti valgyti? Svarbus vakarienės restorane aspektas – kurti bendruomeniškumą, todėl reikėtų palaukti. Bet maistas turi teikti malonumą, o patiekalas, kuris turi būti valgomas šiltas, juk neskanus ataušęs. Taigi svečiai, kurie dar laukia, kol juos aptarnaus, gali paraginti pradėti valgyti be jų.

Kai norisi paragauti…

Formalioje aplinkoje nedera persilenkti per stalą, kad paragautumėte iš kito lėkštės. Tačiau kartais taip gera restorane porai užsisakyti nevienodų patiekalų ir jais pasidalijus mėgautis skirtingais skoniais… Taigi, jei pasikeisti patiekalais galite diskretiškai, taip ir padarykite. Lengviausia tai padaryti tada, kai jums padeda padavėjas. Galima pasakyti: „Prašau duoti jai gabalėlį jautienos, o aš mielai paragaučiau trupučio žuvies…“ Arba įdėkite dalį savo patiekalo į duonos lėkštelę, kad jo galėtų paragauti jūsų antroji pusė.

Nemalonūs nesklandumai

Ką daryti, jei į burną pateko žuvies ašaka arba alyvuogės kauliukas? Kaip pateko, taip ir išimti. Jei į burną įdėjote su šakute, tai gražiai išspjaukite atgal ant šakutės.

Jei valgydami maiste radote plauką ar akmenuką, nepanikuokite ir niekam to nesakykite. Jei galite toliau valgyti nepastebimai išėmę radinį, taip ir padarykite. Jei kąsnis stringa, nustokite valgę – padavėjas tai pamatys, pasiteiraus, kas nutiko, ir padėtį ištaisys.

Jei tarpdantyje įstrigo maisto gabalėlis, atminkite, kad dantų krapštukai skirti naudoti ne prie stalo. Eikite į tualetą ir ten susitvarkykite.

Dar keletas „Ne“ restorane

Nemandagu aušinti patiekalą jį pučiant ar demonstratyviai uostyti. Negražu baigus valgyti pastumti nuo savęs lėkštę. Kai patarnaujantysis pilsto kavą ar renka indus, nereikia jam padėti pakeliant puodelį ar paduodant nešvarias lėkštes.

©Žurnalas „Geras skonis“