„Graikiškos magijos“ archyvo ir gamintojų nuotr.

Kai 1997 metais Egesta pirmą kartą susidūrė su Graikija, ji net negalėjo pagalvoti, kad kada nors gyvenimas atves prie graikiškos virtuvės tyrinėjimo. Tuo labiau kad vieną dieną taps šios nuostabios Viduržemio jūros valstybės gastronominių perlų ambasadore. Šiandien Egesta su pasididžiavimu kalba apie galimybę dalintis sveikais ir ekologiškais Graikijos virtuvės produktais Lietuvoje ir šypsosi tardama, kad visoje šioje istorijoje visgi yra nemažai magijos. Apie produktus, dėl kurių iš proto kraustosi pasaulio ekspertai, ir jų kelionę mūsų šalyje, pavadinimu „Graikiška magija“.

Su Egesta Cimboliene, verslininke ir „Graikiškos magijos“ įkūrėja susitinkame Vilniuje. Kupina energijos, rodos, net ir jos širdyje pilna graikiškos šilumos, žengia pro mūsų susitikimo vietos duris ir skuba pasidalinti iš tolo kvepiančia itin dailiai supakuota graikiška arbata. „Ji – tikra Graikijos ambasadorė“, – pagalvoju ir nusišypsau supratusi, kaip gera turėti galimybę pažinti pasaulį net ir būnant Lietuvoje.

„Gali būti, kad Graikija mano Gyvenime jau buvo užkoduota iš anksto“

Egesta Cimbolienė, kilusi iš Alytaus, pasakojimą pradeda nuo pirmosios pažinties su Graikija. Moteris sako, kad ši nuostabi alyvmedžiais kvepianti valstybė jos gyvenime atsirado labai natūraliai, tačiau prisipažįsta, kad visoje šioje istorijoje yra ir šiek tiek magijos, kurią būtų sunku vadinti atsitiktinumu.

Egesta Cimbolienė, verslininkė ir „Graikiškos magijos“ įkūrėja.

„Mano pirmasis kontaktas su Graikija įvyko prieš 26 metus. Būdama dar studentė, išvažiavau į darbo ir poilsio stovyklą Prancūzijoje. Ten, mes, iš įvairių šalių – Lietuvos, Turkijos, Japonijos, Graikijos, Ispanijos, Lenkijos – susirinkę smalsūs studentai, dirbome su nedideliais renovaciniais projektais. Už darbą gaudavome maitinimą, daug bendravome ir pažindinomės su šalimi. Stovyklos metu su graike Nina užmezgėme labai šiltą ryšį – kadangi telefonu tuo metu galimybės bendrauti nebuvo, susirašinėjome laiškais, vėliau – jau per mobiliąsias programėles. Taip bendraujame iki šiol.“

„O štai tas kitas magiškas dalykas, apie kurį užsiminiau, – yra mano vardas. Žinau, kad jis kilęs iš graikų kalbos. Pagal mitologiją, Egesta buvo viena iš saulei atstovaujančio Dievo Elio dukterų, garsėjusi savo grožiu ir išmintimi, tad ką ten gali žinoti, gal ta Graikija, o kartu su ja susijusi sveika gyvensena jau buvo užkoduota iš anksto“, – nusišypso ji. Egesta – sporto srities atstovė, vaikų trenerė, kuri intensyviai ruošia juos čempionatams bei garsina Lietuvos vardą ir už jos ribų. Ji pripažįsta, kad visus 26 metus gyveno įprastą ir įtemptą gyvenimą, tačiau 2020 metais pasaulį sukrėtusi pandemija leido sustoti ir į viską pažvelgti kitomis akimis.

„Iš tiesų, Graikija visu pajėgumu į mano gyvenimą įsiveržė tada, kai viskas sustojo. Jaučiau didžiulį nerimą ir apmaudą, kad gyvenimo darbas nuplaukė vėjais. Tačiau būtent tada ir nusprendžiau, kad privalau kažką daryti. Tą, kam galbūt iki šiol niekada nebuvo laiko. Dar dabar pamenu: spontaniškai paskambinau draugei graikei ir tariau: „Darom ką nors kartu.“ Tuo metu jaučiau, kad verslą Lietuvoje galiu ir noriu vystyti tik bendradarbiaudama su užsieniu, ten esančiais partneriais. Taip Nina tapo mano graikiškosiomis akimis.“

Pasak verslininkės, tą kartą graikei pajuokavus, kad ji geriausiai išmano tik apie alyvuogių aliejų, šis tapo verslo ašimi. Verslo, padedančio žmonėms gerai jaustis. „Kadangi esu sportininkė, sveikas gyvenimo būdas visuomet buvo manęs dalis. Tiesą sakant, sveika gyvensena lydi mane nuo vaikystės. Namuose visuomet žinodavome, ką valgyti sveika, ko reikėtų atsisakyti. O alyvuogių aliejaus pas mus būdavo visada.“

Nuo alyvuogių aliejaus – į plačius Graikijos gastronomijos vandenynus

Ekologišką, tiesiai iš graikų šeimos ūkio atsivežtą alyvuogių aliejų lietuviai pamėgo akimirksniu. Taip „Graikiška magija“ ėmė skleistis Lietuvoje. Parduotuvėje šiuo metu jau galima rasti graikiškos jūros druskos, rankų darbo ekologiškų žolelių arbatų, pipirų – visko, ko reikia tikrai graikiškai fiestai tiesiog namuose.

Egesta prisipažįsta, kad tiki lėtu, nuosekliu ir itin kruopšiu produktų atrinkimu, tvarumu, palaikant ir vietinius šeimos verslus. Būtent todėl „Graikiškos magijos“ asortimente – tik aukščiausios kokybės produktai.

Stamatakos ūkis ekologiškai auginti alyvuoges pradėjo dar 2000 m.

„Ši parduotuvė man nėra tik verslas. Gal būtent todėl taip atsakingai renkuosi produktus. Tiesą sakant, jie patys mane susiranda, – juokiasi ji. – Aš tik visada žinojau, kad „Graikiška magija“ turi eiti ekologijos, sveikos gyvensenos keliu, todėl net ir ta pradžia nebuvo itin greita – susisiekusi su ūkiais pirmiausia norėjau susipažinti su savininkais, pati išragauti ir išbandyti, atsirinkti, o tik tada siūlyti kitiems.“

Alyvuogių aliejus įvertintas pasaulio ekspertų

Kaip Egesta užsiminė pokalbio pradžioje, pirmasis graikiškos magijos pripildytas produktas, atkeliavęs į Lietuvą, – ekologiškas alyvuogių aliejus „Liophos“. Pagamintas iš Stamatakos alyvuogių giraitėje kruopščiaiauginamų alyvuogių ir pelnęs daugybę apdovanojimų elitiniuose ekologiškų alyvuogių aliejų konkursuose. Nors aliejui ir jo geriausioms savybėms didžiulę įtaką daro derlius, ypač – oro sąlygos, lietus, saulė, „Liophos“ kasmet Berlyne vykstančiuose „Berlin Global Olive oil“ apdovanojimuose pelno prizinių vietų: 2020 m. – sidabrą, 2021 ir 2022 metais – bronzą, o 2023 metais – sidabrą.

Ekologišką, tiesiai iš graikų šeimos ūkio atsivežtą alyvuogių aliejų lietuviai pamėgo akimirksniu.

„Stamatakos ūkis ekologiškai auginti alyvuoges pradėjo dar 2000 m. ir šią prasmingą kelionę tęsia iki šiol. Ekologiškų alyvuogių augintojus nuolat tikrina specialistai visą aliejaus gaminimo laikotarpį, tad čia kiekvienas medis gauna labai daug šeimininkų meilės ir šilumos. Alyvuogės skinamos net trimis, o kartais – ir keturiais etapais. Iš nuskintų vaisių ir skirtingo jų kiekio gaminamas skirtingo tipo aliejus.“

Privalau pasidalinti žinia, kad šiais metais vienas iš  alyvuogių aliejų yra itin aukštos kokybės. Fenolių skaičius jame siekia net 700 mg/kg, o įprastai jo būna apie 100–200 mg/kg. Tik štai specialistai tokį alyvuogių aliejų rekomenduoja naudoti jau kaip papildą – aliejus turi antiuždegiminį, antioksidantinį poveikį. „Šio ūkio aukščiausios kokybės alyvuogių aliejai verti geriausių ir aukščiausios klasės restoranų, mikliausių ir atsakingiausių šefų rankų bei jų gastronominių šedevrų.“

Jūros druska ir druskos dribsniai iš griežčiausiai saugomos teritorijos

Kitas produktas, apie kurį su didžiule meile pasakoja verslininkė, – „Salt Odyssey“ kompanijos jūros druska. Parduotuvės asortimente – skoniai, kurių sunku būtų rasti kitur: rūkyta jūros druska, kvepianti kaimu, laužu, druskasu ciberžolėmis, kuri nuostabiai papuošia patiekalus geltona spalva. Tiesa, lietuvių mėgstamiausia – jūros druska su česnakais ir bazilikais, ne ką mažiau populiaresnė – su rozmarinais ir džiovintais pomidorais.

Egesta Cimbolienė (kairėje) su vienu iš jūros druskos gavyboskompanijos įkūrėjų ir savininkų Mario bei jo žmona Melita.

Bene labiausiai Egesta didžiuojasi tuo, kad vietovė,kurioje kasama „Graikiškos magijos“ siūloma jūros druska,saugoma Ramsaro konvencijos, jai taikomi išskirtiniai apsaugos reikalavimai. Konvencijos tikslas – išsaugoti svarbiausias žemės šlapynes, kurios yra svarbi retų augalų ir gyvūnų buveinė.

„Ne veltui „Salt Odyssey“ yra daugiausia apdovanojimų pelniusi jūros druskos gavybos įmonė visame pasaulyje. Tai didžiulis įvertinimas jiems, o kartu ir man,kad galiu būti jų atstovė tiek Lietuvoje, tiek Latvijoje, tiekti geriausią produktą aukščiausio lygio šalių restoranams.“Be įprastos druskos, „Graikiškos magijos“ tinklalapyje galima rasti ir šį tą unikalaus – vis daugiau Graikijos ir Lietuvos šefų dėmesio sulaukiančių jūros druskos dribsnių, kurie išgaunami proceso metu reguliuojant temperatūrą ir slėgį. Būtent šis produktas dažnu atveju tampa patiekalo užbaigimo akcentu.

Be įprastos druskos, „Graikiškos magijos“ tinklalapyje galima rasti jūros druskos dribsnių, kurie dažnu atveju tampa patiekalo užbaigimo akcentu.

Botanikos mokslų daktaro rankų darbo kūrinys – arbata, keičianti kasdienybę

Įsivaizduokite, kad paragaujate tokios arbatos, kurios išgėrus nebesinori savo virtuvėje turėti jokios kitos. Būtent taip gali nutikti paskanavus ekologiškos graikiškos žolelių arbatos „Moly“.

„Tai produktas, kurį pirmą kartą pamačiusi vienoje graikų gurmanų parduotuvėje garsiai pasakiau: „Aš ją turėsiu bet kokia kaina.“ Arbata yra rankų darbo – ją sukūrė nuostabus kūrėjas Christodoulosas Vilaras, įkvėptas savo šeimos tradicijų ir patirties studijuojant humanitarinius mokslus, kartu su žolininku Manoliu Manosu, baigusiu botanikos mediciną Škotijoje.“

Be kita ko, „Graikiškos magijos“ parduodamos arbatos – patentuotas išradimas: specialūs žolelių mišiniai dedami į rankų darbo abakos medžio pluošto maišelį ir laikomi kartu su kalnų arbatos žolės koteliu – būtent jis pakeičia mums jau įprastą arbatos maišelio virvelę.

Ši arbata labai papuoštų ir SPA centrus.

„Galiu drąsiai sakyti, kad tai – nuostabi dovana ir sau, ir artimiesiems, ir klientams. Arbata, kuri verta būti įtraukta į kiekvieną arbatos ceremoniją, nors ir kasdien. Nepaprastai sodri, efektyvi, suskirstyta pagal žmogaus poreikius – miegui, imunitetui, virškinimui, energijai, detoksikacijai ir net meilei. Tiesa, daug kas nežino, bet panaudotą arbatos maišelį su ingredientais galima naudoti ir dar kartą – gėlėms, vietoj trąšų.“

Egestos pasiteiravus apie arbatos kelionę į klientų širdis, moteris dalinasi, kad „Moly“ mėgaujasi jau keli aukščiausios klasės viešbučiai Graikijoje.

„Būčiau nepaprastai laiminga, jeigu ta jų kelionė tęstųsi ir Lietuvoje. Manau, šis nuostabus gamtos kūrinys – arbata – labai papuoštų mūsų šalyje veikiančius SPA centrus“, – mintimis dalinasi verslininkė.

Atviromis durimis ir plačia širdimi bendradarbiauti „Graikiškos magijos“ produktus jau pamėgo ne viena gurmaniška parduotuvė, vienas didžiausių restoranų tinklų Lietuvoje. Egesta su šypsena pasakoja apie užsimezgusias partnerystes ir džiaugiasi, kad vis daugiau Lietuvos verslų maistui gaminti renkasi aukščiausios kokybės produktus. „Man labai gera matyti, kaip Lietuvos verslai investuoja ir stengiasi dėl savo pirkėjų ar klientų. Esu nepa – prastai laiminga galėdama būti tuo langu į Graikiją – tiek paprastam žmogui, tiek įmonėms, kurioms rūpi žmogus.“