Vystydama gastronominį turizmą Lietuvoje, nacionalinė turizmo skatinimo agentūra „Keliauk Lietuvoje“ kviečia visus prisidėti sudarant nacionalinį meniu – šiandien prasideda balsavimas už geriausiai Lietuvos virtuvę pristatančius patiekalus. Išrinkti valgiai taps šalies gastronominės tapatybės pagrindu, padėsiančiu į Lietuvą pritraukti užsienio turistus, ieškančius unikalių patirčių.
Maisto tradicijos yra neatsiejamos nuo šalies kultūros, tad net du trečdaliai užsienio turistų nurodo, kad gastronominė patirtis kartu yra ir svarbi kelionių dalis. Vakaras Gruzijoje neįsivaizduojamas be taurės vietinio vyno, Italija garsėja nepakartojama pica, Ispanija vilioja paelja, o grįžti iš Belgijos neparagavus skaniausio pasaulyje šokolado – būtų tiesiog neatleistina. Tačiau kol kas lieka neatsakytas klausimas – ką gi viešnagės metu užsienio turistui būtina paragauti Lietuvoje?
Lietuviškos virtuvės žinovai pastebi, kad Lietuvos gastronominis įvaizdis yra įvairialypis. Vienose maitinimo įstaigose galima paragauti patiekalų iš bulvių ir kiaulienos, kitose – ruginės duonos, lietuviškų pieno produktų, trečiose – susipažinti su bajoriška virtuve, kurioje dominuoja retesni ingredientai. Tačiau siekiant pritraukti gastronominių patirčių ieškotojus į Lietuvą, šaliai reikia ne tik gilaus kulinarinės tradicijos supratimo, bet ir savo vizitinės kortelės. Būtent todėl Nacionalinė turizmo skatinimo agentūra „Keliauk Lietuvoje“ nusprendė sudaryti Nacionalinį meniu – pagrindinių patiekalų, kuriuos privalu paragauti Lietuvoje sąrašą.
„Vieninga lietuviškos virtuvės koncepcija, kuria restoranai galėtų remtis sudarinėdami savo meniu, yra nepaprastai reikalinga. Šis projektas padės mums aiškiau komunikuoti užsienio turistams apie tai, kas esame. Kuo ryškesnė mūsų tapatybė ir vieningesnis požiūris, tuo paprasčiau pritraukti gastronomijos entuziastus“, – teigia Evalda Šiškauskienė, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė.
Nacionalinis meniu – visuomenės rankose
Nacionalinio meniu sudarymas prasidėjo nuo diskusijų su įvairiais ekspertais, kurių metu buvo atlikta Lietuvos gastronomijos stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių analizė. Antrasis etapas buvo skirtas viešojo maitinimo įstaigų apklausai – šalies restoranai, užeigos ir kavinės dalijosi, kokius lietuviškos virtuvės patiekalus siūlo savo svečiams. Šie duomenys buvo susisteminti, išrinkti dažniausiai pasikartojantys užkandžiai, pagrindiniai patiekalai, sriubos, desertai ir gėrimai. Dabar atėjo laikas į Nacionalinio meniu formavimą įtraukti šalies visuomenę.
„Maisto tradicijos formuojasi ne tik restoranų virtuvėse, bet ir kasdieniame gyvenime. Jos perduodamos iš kartos į kartą, todėl būtina atsižvelgti ne tik į ekspertines žinias, bet ir visuomenėje vyraujančias tendencijas. Be to, Nacionalinio meniu projektas sėkmės gali susilaukti tik tokiu atveju, jeigu jis atitiks mūsų pačių įsivaizdavimą apie tai, kokie patiekalai verti jame atsidurti“, – teigia „Keliauk Lietuvoje“ Produktų ir rinkodaros skyriaus vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė.
Jai antrina ir projektą palaikančios Lietuvos vyriausiųjų virėjų ir konditerių asociacijos prezidentas Jaroslav Orševski: „Tikiu, kad turėti savo meniu, savo patiekalų rinkinį, kuris atspindėtų Lietuvą užsienyje ir asocijuotųsi su mumis yra labai svarbu. Nors kai kurie lietuviški patiekalai yra gerai žinomi ir naudojami kitose virtuvėse, o kai kuriose šalyse – net vadinami tradiciniais, mums įdomu sužinoti, ką mano Lietuvos žmonės. Tik atsižvelgus į jų nuomonę galima sudaryti patiekalų rinkinį, vertą dalijimosi, ir didžiuotis, jog visa tai yra mūsų, taip savita ir mėgstama Lietuvoje.“
Prieita išvados, kad gastronominė šalies tapatybė gali formuotis tik įvertinus pačias įvairiausias nuomones. Dėl šios priežasties į projektą buvo įtrauktos visos suinteresuotos šalys, o pats Nacionalinis meniu yra laikomas bendru ekspertų, maitinimo įstaigų ir publikos produktu.
Nacionaliniuose turizmo vartuose www.lithuania.travel nuo šio pirmadienio bus vykdoma visuomenės apklausa, kurioje Lietuvos gyventojai bus kviečiami balsuoti už patiekalus, kurie labiausiai asocijuojasi su lietuviškomis maisto tradicijomis. Apklausos dalyviai galės išsirinkti iki trijų mėgstamiausių valgių penkiose balsavimo kategorijose: užkandžių, pagrindinių patiekalų, sriubų, desertų bei gėrimų. Į šias kategorijas įtraukti patiekalai, kuriuos kaip kulinarinį paveldą išskiria ekspertai arba dažniausiai savo klientams siūlo Lietuvos restoranai. Apklausa vyks tris savaites. Balsavimas vyks čia.
Pristatys Lietuvą turistams
Remiantis apklausos rezultatais ir ekspertinėmis įžvalgomis „Keliauk Lietuvoje“ komanda sudarys Nacionalinį meniu – trijų dienų kelionei po Lietuvą skirtą valgiaraštį. Jo tikslas – formuoti Lietuvos kaip gastronominėms kelionėms patrauklios šalies įvaizdį, pritraukti į šalį užsienio turistų paragauti populiariausių patiekalų bei padėti jiems susiplanuot savo viešnagės gastronomines patirtis Lietuvoje. Be to, trims dienoms sudarytas meniu skatins užsienio turistus Lietuvoje apsistoti ilgiau nei savaitgaliui, o tai didins turistų išlaidas ne tik maistui, bet ir apgyvendinimui bei kitoms turizmo paslaugoms.
Nacionalinis meniu taps Lietuvos gastronominio turizmo komunikacijos kampanijos užsienyje pagrindu. Maitinimo įstaigos bus supažindintos su Nacionaliniu meniu, o restoranai, kuriuose šis meniu bus prieinamas klientams, bus įtraukti į specialius maršrutus turistams ir gaus išskirtinį ženklinimą, padedantį keliautojams lengviau atpažinti lietuviškos virtuvės puoselėtojus. Nacionaliniam meniu taip pat bus skirtas išskirtinis dėmesys tarptautinėse turizmo parodose ir įvairiuose šalies įvaizdžio pristatymuose.
Be Nacionalinio meniu užsienio turistus pasieks ir kiti lietuvišką virtuvę populiarinantys projektai – 10 gastronominių maršrutų, įvaizdinė kampanija, kurios centre atsidūrė šaltibarščiai, bei įvairūs teminiai, sezoniniai maršrutai.
Daugiau informacijos www.lithuania.travel