Įspūdingiausią apibūdinimą apie netinkamai pasirinktą vyno taurę kažkada per interviu man pasakė „Krug“ šampano namų prezidentė Margareth Henriquez: „Gerti šampaną iš siauros aukštos flute tipo taurės yra tas pats, kaip klausytis operos su ausinėmis.“ Tada supratau, kodėl „Riedel“ šampano mėgėjams pasiūlė lengvą revoliucinio dizaino taurę „Veritas“. Šių metų pradžioje pristatyta dar labiau ištobulinta naujausia taurių linija – „Veloce“.

Į restoraną – su savo taurėmis

Riedel Crystal“  valdo jau vienuolikta karta, įmonė niekada nebuvo paleista iš šeimos narių rankų. Neįtikėtina, kokio kūrybingumo ir drąsos yra pastarųjų trijų kartų vyrai.

Clausas Riedelis buvo tas žmogus, kuris sumanė, sukūrė ir pasiūlė taures pagal vynuogių rūšis. Jis pirmasis sumąstė, kad vyno taurė turi būti tulpės formos. Ne veltui buvo gavęs Stiklo profesoriaus pravardę. Tai įvyko apie 1950-uosius. Eidamas į restoraną jis nešdavosi savo taures. Amerikoje Clausą pastebėjo garsiausias to meto vyndarys Robertas Mondavi, laikytas tikrų tikriausia legenda, – susidomėjo, kodėl svečias turi kitokias taures nei kiti restorano svečiai. C. Riedelis pasiūlė iš jų paragauti vyno. Po vakarienės R. Mondavi pametė galvą dėl naujoviškų taurių. Tai buvo „Riedel“ sėkmės garantas Amerikoje.

„Riedel Crystal“ valdo jau vienuolikta karta, įmonė niekada nebuvo paleista iš šeimos narių rankų. Nuotraukoje Georgas (kairėje) ir Maximilianas Riedeliai

Maximilianas Riedelis, vienuoliktosios kartos atstovas, savo drąsiais sprendimais panašus į panką ir išsišokėlį. Būtent jis vyno taurėms „nukirto“ kojeles. Kai Maximilianui buvo 23-eji, jis išvyko į Šiaurės Ameriką ir tapo „Riedel“ kompanijos viceprezidentu. Amerikoje jaunuoliui dažnai tekdavo kilnotis iš vienų namų į kitus. „Pastebėjau, kad kraustantis labai dūžta taurės. Silpniausia jų vieta – kojelės. Po vieno nesėkmingo kraustymosi pamaniau: reikia gaminti taures be kojelių. Taip atsirado taurių linija „O“. Vyno kritikai ir apie vyną rašantys žurnalistai šias taures pavadino revoliucinėmis.

Atskira tema – vyno ąsočiai, vadinamieji dekanteriai. Pagrindinė šių indų paskirtis – ilgai laikytą vyną atskirti nuo nuosėdų.

Maximilianas Riedelis, vienuoliktosios kartos atstovas, savo drąsiais sprendimais panašus į panką ir išsišokėlį

Jaunasis Riedelis pastebėjo, kad šiais laikais žmonės daugiau geria jauno vyno, kuris dar nespėja subręsti ir atsiskleisti. Šiuo atveju gali pasitarnauti minėti indai. 2008 metais Maximilianas įvedė naują madą – dvigubą vyno dekantavimą. Jis sukūrė į kobrą panašų ąsotį „Eve“, kuriam Vokietijos valdžia suteikė patentą.

Kas, kalbant apie taures, svarbu ir svarbiausia?

Riedelis atsakytų, jog kiekviena detalė, nes kuriama visuma, kad taurė padėtų maksimaliai atskleisti vyno skonį, kad ji estetiškai įsilietų į aplinką, papildytų stalo dekorą.

„Riedel“ taurės kuriamos naudojant elementarų auksinio santykio principą, kuris padeda dizainą padaryti vizualiai malonų. Apie 1920-uosius Venecijos architektai Adolfas Loosas, Josefas Hoffmannas ir Rolandas Ertlas pradėjo kurti taures pagal auksinio santykio principą. C. Riedelis perėmė šią idėją, kuri, paveikta prancūzų ir airių klasikos, virto subtilia, darniai atrodančia taure.

Manoma, kad auksinis santykis meno, architektūros, dizaino srityse naudojamas daugiau nei 4000 metų. Mokslininkai teigia, kad senovės egiptiečiai pasitelkė šį principą statydami piramides. Leonardo da Vinci, kaip ir daugelis kitų menininkų, tapydamas paveikslus taip pat vadovavosi šiuo principu. Dėl plataus pritaikomumo jis dar vadinamas universaliąja harmonikos taisykle.

Įprasta klasikinė vyno taurė susideda iš trijų dalių: pūstinės, kojelės ir pagrindo.

2008 metais Maximilianas įvedė naują madą – dvigubą vyno dekantavimą. Jis sukūrė į kobrą panašų ąsotį „Eve“, kuriam Vokietijos valdžia suteikė patentą

Santykis tarp pūstinės ir kojelės aukščio, „Riedel“ taurių pagrindo plotas visada paremti auksinio santykio principu. Taip kuriamas dizainas ir estetika.

Bet, svarbiausia, taurė turi kuo tiksliau perduoti vyno „žinutę“ žmogaus pojūčiams. „Riedel“ išskiria keturis pojūčius, kuriais ji vadovaujasi kurdama visas taurių linijas:

Aromatų puokštė. Specifinė taurė atskleidžia vyno kokybę ir vyno aromatų intensyvumą.

Tekstūra. Specifinė taurė išryškina jaudinantį ir įvairių „burnos pojūčių“ vyno stilių (vandeniškumą, kremiškumą, šilkinį, aksominį pojūčius).

Skonis. Specifinė taurė sukuria subalansuotą vyno vaisiškumo, minerališkumo, rūgštingumo ir kartumo komponentų sąveiką.

Poskonis. Specifinė taurė – besiūlė, maloniai apvali, iš jos ragaujant vyną jaučiamas harmoningas ir ilgai besitęsiantis poskonis.

Subtiliausia naujiena „Riedel“ šeimoje

Keletas išskirtinio dizaino taurių ir dekanterių „Riedel Crystal“ vis dar pučiami burna. Tradiciškai sakytume „rankų darbo taurės“, bet tai – burnos darbas. Šitai moka tik apie dvidešimt meistrų. Jokioje pasaulio mokykloje tokio amato nemoko, todėl pas Riedelius meistrai dirba po dvidešimt trisdešimt metų. Iš tėvų mokosi sūnūs. Šį amatą žmonės renkasi vis rečiau ir rečiau.

Taurių be kojelių linija „O“. Vyno kritikai ir apie vyną rašantys žurnalistai šias taures pavadino revoliucinėmis

Riedeliai pastaraisiais metais didžiulį dėmesį skiria taurių gamybos technologijoms, kad pagal jas pagamintos „Riedel“ taurės būtų tokios pat elegantiškos, subtilios, kaip ir išpūstos meistrų.

Naujausia taurių linija „Veloce“ vadinama lengvumo malonumu. Kiekviena atrodo taip, lyg būtų padaryta meistro, bet jas liejo automatai, kuriuose įdiegtos moderniausios technologijos. Taurės išlaikė „Extreme“ linijos formas bei visas klasikines savybes, tačiau jos gerokai lengvesnės, kojelės aukštesnės ir grakštesnės, o pūstinės – plonesnio stiklo.

Tęsiant tradicijas kurti taures pagal vynuogių veisles, „Veloce“ linijoje yra „Cabernet Sauvignon“, „Riesling“, „Syrah/Shiraz“, „Pinot Noir/Nebbiolo“, „Sauvignon Blanc“, „Chardonnay“, šampano, rausvojo vyno ir vandens taurių.

Naujausia taurių linija „Veloce“ vadinama lengvumo malonumu. Kiekviena atrodo taip, lyg būtų padaryta meistro, bet jas liejo automatai, kuriuose įdiegtos moderniausios technologijos

„Veloce“ – aukščiausių technologijų ir mūsų patirties kūrinys. Sakau tai su pasididžiavimu. Velniškai sunku tokio lygio taures padaryti automatais. Mums pavyko tik dėl ilgametės patirties kuriant tokias mašinas. Jau seniai patys kuriame taurių liejimo mašinas, jas tobuliname, tobuliname ir tobuliname“, – pakiliai ir džiaugsmingai pasakojo M. Riedelis.

Veloce, išvertus iš italų kalbos, reiškia „greitas“. Kadangi patobulintos mašinos per trumpą laiką gali padaryti didelį kiekį išskirtinės kokybės taurių, jos ir gavo „greitųjų“ pavadinimą.

Kaip rinktis taurę pagal vynuogės rūšį galite rasti „Riedel“ paruoštame vadove.

***

PROMO Cash & Carry“ parduotuvės, prekiaujančios „Riedel“ taurėmis bei išskirtiniais indais:

  • Ukmergės g. 250, Vilnius,
  • Savanorių pr. 404A, Raudondvario pl. 131, Kaunas,
  • Palangos pl. 16 Sudmantų k., Klaipėda.

Taip pat galite apsilankyti internetinėje parduotuvėje.

Jūratė Sprindžiūnaitė

Jūratė Sprindžiūnaitė

 

Gastronomijos žurnalistė ir vyno edukatorė, mokymų „Namų someljė“ bei „Šampano akademija“ organizatorė, kasmetinės parodos „Šampano diena 49 mln…“ sumanytoja.