Pirminė „Selfish“ idėja buvo Europos pakrančių restoranus perkelti į Lietuvą
„Selfish“ gimė ne iš trūkumo, o iš gausos. Gausaus noro sukurti kažką, ko Vilniuje dar nebuvo, – kokybišką jūrų gėrybių ir žuvų bistro. Tai vis dar vienintelis (nors veikia jau septintus metus) restoranas, kur jūriniai produktai vežami be tarpininkų, tiesiai iš skirtingų ir kruopščiai atrinktų Europos ūkių.„Selfish“ gimė ne iš trūkumo, o iš gausos. Gausaus noro sukurti kažką, ko Vilniuje dar nebuvo, – kokybišką jūrų gėrybių ir žuvų bistro. Tai vis dar vienintelis (nors veikia jau septintus metus) restoranas, kur jūriniai produktai vežami be tarpininkų, tiesiai iš skirtingų ir kruopščiai atrinktų Europos ūkių.
Jūrų maistas netūrėtų būti prabangos dalykas
Renatas Vainius kartu su žmona Ingrida pardavę tarptautinių pervežimų verslą patys leidosi keliauti: „Tuo metu aplankėme visus žemynus, tik Antarktidoje nebuvome, bet ten ir nėra restoranų“, – šypsosi Renatas. Tiesa, jiedu su žmona dar iki verslo pardavimo visas atostogas derindavo su gastro patirtimis.
Turėdami laisvę imtis bet kokios veiklos, jie pastebėjo, kad vis dažniau pasvajoja apie savo restoraną. Jūros kvapas, bangų mūšos garsas ir šviežių žuvų skonis svetur juos įkvėpė patiems atrasti ūkius, su kuriais norėtų bendradarbiauti, ir dalelę jų atsivežti į Lietuvą:
„Žinoma, lengviausia būtų buvę viską užsakyti iš tiekėjo, tačiau tą daro daugelis restoranų, ir produktų kokybė visų vienoda. Mes dėl savo svečio norėjome pasistengti labiau. Taip pat neturėjome tikslo stebinti prabanga. Pas mus didžiausia prabanga – šviežias jūrinis maistas“, – pasakoja „Selfish“ šeimininkas R. Vainius.
Renatas ir Ingrida Vainiai su dukromis
Jis pats šiek tiek stebisi, kad iki šiol neatsirado joks kitas jūrų gėrybių ir žuvų restoranas Lietuvoje, kuris savarankiškai vežtųsi produktus iš ūkių, išsibarsčiusių po Europą ir esančių didesniais atstumais nuo Lietuvos.
Tiesa, iš pradžių ir patys Vainiai rimtai neįvertino, kokio sudėtingumo kelią pasirinko, tačiau laikas ir svečių pripažinimas įrodė, kad tai – teisingas ir ilgai mūsų šalyje lauktas kelias. Be to, tai leidžia išlaikyti prieinamas kainas ir išpildyti pagrindinę bistro idėją – jūrų maistas nėra prabangos dalis, o skanus ir sveikas kasdienis pasirinkimas.
Prie idėjos pildymo mielai prisidėjo ir Vainių dukros Gabija bei Kamilė. „Gabija – fotografė, tad ji periodiškai užsuka nufotografuoti maisto ir kitų naujienų, taip pat rūpinasi menine dalimi. O Kamilė dirba IT įmonėje, tačiau laisvalaikiu mielai užsiriša prijuostę ir eina padirbėti kaip padavėja“, – pasakoja Renatas.
Artimas ryšys su ūkiais, kitokio bendradarbiavimo ir neįsivaizduoja
Nuo pat apsisprendimo kurti jūra kvepianti bistro, Vainiai leidosi į skirtingų ūkių paieškas: „Jei komunikacija nesimezga nuo pradžių, dažniausiai jau aišku, kad nebus ir sklandaus darbo. Taigi bene su kiekvienu ūkiu, su kuriuo bendradarbiaujame, dabar turime glaudų ryšį ir periodiškai vieni kitus lankome“, – sako Renatas
Pavyzdžiui, „Selfish“ žuvys keliauja iš Ispanijos, Olandijos ir Islandijos ūkių. Jūrų gėrybės – iš Airijos, Prancūzijos ir Portugalijos. Mėsa – iš Prancūzijos, Japonijos ir Naujosios Zelandijos. Sūriai – iš vieno Pjemonto ūkio Italijoje. Ankstesnė patirtis logistikos versle padeda tai padaryti per trumpiausią laiką, todėl svečių stalus pasiekia šviežiausia produkcija.
Nuo pat pradžių bistro pasididžiavimu tapo austrės. Čia svečiams siūloma jų ragauti iš penkių skirtingų ūkių Prancūzijoje ir Portugalijoje. „Selfish“ meniu visuomet rasite skirtingų austrių su konkrečiais pavadinimais ir nuoroda, iš kurio ūkio jos atkeliauja iki svečių stalo. O, tarkime, mėsingiausių gillardeau austrių iš ūkio Prancūzijoje, veikiančio nuo 1898 m., Lietuvoje galite paragauti tik „Selfish“ restoranuose.
Andrea Bocelli vyno ūkio produkcija – tik „Selfish“
Ne tik šviežią produkciją, bet ir gėrimus Vainiai nusprendė atrinkti pagal tai, ko Lietuvoje dar nesiūlo niekas kitas. Pavyzdžiui, nuo „Selfish“ atidarymo šeimininkai sukūrė šiltus santykius su šampano namų „Hostomme“ valdytojais. Tai išskirtinėmis skonio savybėmis, ilgaamžiškumu ir istorija pasižymintis šampanas.
„Selfish“ tapo trečiuoju pagal dydį „Hostomme“ klientu po britų kokybiško maisto tinklo „Harrods“ ir vieno japonų tinklo. Tai išties neįtikėtinas ir puikus rezultatas.
Tiesa, norintiems daugiau autentikos Renatas rekomenduoja paragauti austrių su sidru: „Prancūzijos šiaurėje – Bretanėje ir Normandijoje – austres dažniau pamatysite užsigeriant sidru nei šampanu. Sidras turi daugiau skoninių savybių ir labai gerai papildo šias jūrų gėrybes. O šampanas labiau nuplauna gomurį prieš ragaujant kitą austrę“, – patirtimi dalinasi Renatas.
Pasakodamas apie pažintis su kitais ūkiais, R. Vainius pastebi, kad dažnai atsitinka taip, jog glaudūs ryšiai užsimezga būtent su karta iš kartos vienos šeimos vedamais ūkiais: „Manau, tai, kad esame šeimos restoranas, labai padėjo susibendrauti ir su „Hostomme“ šampano namais, ir su Andrea Bocelli vyno ūkiu“, – pasakojimą tęsia Renatas.
Pasirodo, dar iki „Selfish“ atsiradimo Vainiai tapo Andrea Bocelli muzikos gerbėjais. „Lankydamiesi viename iš jo koncertų, kuris vyko maestro gimtojoje Toskanoje, pamatėme šalimais esančią šeimos vyninę. Tada ir sužinojome, kad Bocelli yra šeštos kartos vyndariai. Taigi dabar kasmet apsilankome ne tik Andrea Bocelli koncerte, bet ir šeimos vyno ūkyje“, – šypsosi Renatas. O „Selfish“ yra vienintelė vieta Lietuvoje, kur galima paragauti šios talentingos italų šeimos gaminamo vyno.
Pasak Renato, glaudus bendradarbiavimas su ūkiais dažnai lemia ir kitus atradimus: „Pavyzdžiui, vyndariai rekomenduoja gerus sūrininkus. Taip per rekomendacijas atradome ir gardaus sidro gamintoją. Štai, grapos vežamės iš vieno netikėtai iš lūpų į lūpas atrasto grappininko.“
Šviežio produkto neužgožia daugybe priedų
Renatas pasirūpina ryšiais su ūkiais ir tai, kad jų produktai per trumpiausią laiką pasiektų „Selfish“ durų slenkstį. O toliau produkcija keliauja ant šefo Deivido Okockio stalo, kur prasideda jo ir jo komandos kūryba.
Tiesa, tiek Renatas, tiek Deividas džiaugiasi, kai svečiai vis dažniau įvertina patį produktą, jo kilmę, taip pat nebando užgožti tikrojo skonio gausiais padažais: „Labiausiai širdis dainuoja matant, kai žmonės ant austrių deda vis mažiau padažo ar spaudžia vis mažiau citrinos sulčių: atsiskleidžia tikrasis jūros skonis“, – pastebi Renatas.
Taip pat jis pasidžiaugė, kad svečiai nebereikalauja midijų ne sezono metu, t. y. maždaug balandį–liepą. Kiti restoranai tuo metu vis tiek jų tiekia, tačiau „Selfish“ šeimininkai nuo pat pradžių tvirtai apsisprendė savo svečiams netiekti šaldytų midijų.
Gabijos Monikos Vainiūtės nuotr.
Beje, „Selfish“ eksperimentuoja ir bando nustebinti savo svečius tuo, ko nerasite kitų Lietuvos restoranų pagrindiniuose valgiaraščiuose. Taip „Selfish“ komanda savo svečiams neseniai pasiūlė jūrų ežių iš Islandijos ir Airijos:
„Kai kurie svečiai būna ragavę jūrų ežių Viduržemio jūros regiono šalyse, tačiau ten jie visai kitokie – daug mažesni ir ne tokie sodrūs. Islandiški, o ypač airiški, jūrų ežiai tikrai nustebins. Nuoširdžiai rekomenduoju paragauti“, – šypsosi „Selfish“ šeimininkas.
O po dar vieno panašaus kulinarinio eksperimento plekšniažuvių būriui priklausantis jūrų liežuvis netikėtai tapo „Selfish“ hitu ir netrukus atsidūrė nuolatiniame bistro meniu. Taip pat „Selfish“ virtuvė gamina tokias gardžias jūrines sraiges iš Prancūzijos, kad jau kurį laiką tai yra vienas iš bistro bestselerių. Prie pastarųjų galima priskirti ir lašišinius ikrus iš Islandijos (patiekiamus su blyneliais), ir kanadinius omarus, kuriuos dar gyvus galite išsirinkti iš visuose trijuose „Selfish“ restoranuose esančių homariumų.
Mėgstantys labiau žemiškus nei jūrinius produktus „Selfish“ valgiaraštyje ras taip pat puikių pasirinkimų. Pavyzdžiui, japoniškos wagyu jautienos ir jaunų ėriukų du mėnesius brandintų šonkauliukų: „Didžiuojamės ir grand cru antimis iš Prancūzijos – tai aukščiausios kokybės antiena, ji tiesiog tirpsta burnoje“, – priduria Renatas ir pagiria virtuvės šefą Deividą Okockį, meistriškai sugebantį atskleisti produkto skonį jo neužgožiant.
Jau 6 metus „Selfish“ pasišventęs D. Okockis šiemet tapo grupės vadovu ir dabar vadovauja visoms trims „Selfish“ virtuvėms: Vilniuje, Kaune ir Palangoje. O nuo rudens Palangoje jis planuoja rengti išskirtines vakarienes. Sekite bistro socialinius tinklus ir sužinokite daugiau informacijos.
Palangoje – toliau nuo triukšmingos Basanavičiaus gatvės
Pirminė „Selfish“ idėja buvo Europos pakrančių restoranus perkelti į Lietuvą. O įsitvirtinę Vilniuje, šeimininkai gavo įvairių pasiūlymų plėstis. Išlaukė geriausių variantų ir „Selfish“ 2020 m. duris atvėrė Kauno rotušės aikštėje, o 2021 m. – Palangoje, ramioje vietoje, pušynų apsuptyje, vos keli žingsniai iki kopų.
„Visos mūsų vietos yra tokios, apie kurias svajojome. Ypač naujausias mūsų projektas – Palangos „Selfish“. Norėjome būti kiek toliau nuo kurortinio šurmulio. Dabartinė vieta būtent tokia, apie kokią mąstėme planuodami plėtrą į pajūrį, – pušynų apsuptyje prie jūros. Todėl ir interjeras ten kitoks nei Vilniuje ar Kaune. Stengėmės įsilieti į aplinką, tad viduje daug pastelinių šviesių spalvų. Be to, ten turime ir ponišką virtuvę, tad Palangoje leidžiame sau daugiau eksperimentuoti, o ir valgiaraštis kiek didesnis nei kituose „Selfish“, – apie naujausią plėtrą į pajūrį pasakoja R. Vainius.
Kauno „Selfish“ stiprybė – patyręs Vestminsterio Kingsway koledže kulinarijos mokslus pabaigęs virtuvės šefas Tadas Vibrantis. Jis „Selfish“ dirba nuo pat įsikūrimo ir anksčiau virtuvei vadovavo sostinės padalinyje.
Renatas džiaugiasi, kad jau ir Kaune „Selfish“ turi nuolatinių klientų ir tas ratas nuolat auga. „Labai gera matyti, kaip svečiuodamiesi pas mus žmonės susibičiuliauja, vėliau vėl susimato kituose mūsų taškuose, dalinasi rekomendacijomis“, – šypsosi Renatas.
Visuose trijuose bistro „Selfish“ išlaiko tą pačią misiją – burti gero kokybiško jūrinio maisto mėgėjų bendruomenę: „Jei reikėtų įvardinti, kur labiau linkstame – ar ten, kur austrės ir midijos patiekiamos ant baltų staltiesių, ar ten, kur valgoma rankomis, tai, žinoma, būtų antras variantas. Kuriame Viduržemio jūros restoranėlių atmosferą, kur pirma nata groja jaukus šurmulys, o ant stalų karaliauja skanus ir, svarbiausia, šviežias maistas.“
Inga Norkė
Straipsnių autorė
Esu komunikacijos specialistė. Dalis mano darbo ir minčių sukasi apie keliones ir skonius. Iki pandemijos dirbau su „30 geriausių restoranų“ projektu rinkodaros ir turinio rengėjos vaidmenyje. Esu bendradarbiavusi su „Small Planet Airlines“ oro linijomis, „Go Vilnius“ ir „Lithuania Travel“ agentūromis, kuriant turinį Lietuvai ir užsieniui apie vietinę gastronomiją. Taip pat Baltijos maisto ir gėrimų paroda BAF ir „Dinner In The Sky“ kaip viešųjų ryšių specialistė. Su „Geru Skoniu“ bendradarbiauju jau apie penkerius metus ir kiekvieną kartą pati šiame leidinyje atrandu kažką naujo ir įdomaus sau.